Tunnistautuminen eri palveluissa

Verkkopankkitunnuksilla voit tunnistautua monissa yritys- ja viranomaispalveluissa.

Tunnistautumisen edellytykset

Nainen istuu kannettavan edessä.
  • Tunnistuspalvelua voivat käyttää ne henkilöasiakkaat, joilla on virallinen suomalainen henkilötunnus ja verkkopankkisopimus sekä verkkopankkitunnukset.

Näin käytät tunnistuspalvelua

  1. Valitse palveluntarjoajan sivuilta Handelsbanken-linkki. Sivu ohjautuu Handelsbankenin tunnistuspalveluun.
  2. Tunnistaudu tunnistuspalvelussa verkkotunnuksillasi samalla tavoin kuin käyttäessäsi verkkopankkia.
  3. Sisäänkirjautumisen jälkeen sinulle näytetään omat tunnistetietosi ja sen tunnistusvälityspalvelun nimi, joka välittää tunnistetietosi palveluntarjoajalle. Välityspalveluita ovat

    Danske Bank A/s, Suomen sivuliike
    Elisa Oyj
    Nets Branch Norway
    Nordea Bank Oyj
    OP-Palvelut Oy (OP)
    Signicat AS
    Telia Finland Oyj

    Tarkista, että tiedot ovat oikein. Jos tiedoissa on virhe, keskeytä tunnistus painamalla Keskeytä-painiketta. Jos tiedot ovat oikein, jatka eteenpäin painamalla Hyväksy-painiketta.

  4. Hetken kuluttua palaat takaisin palveluntarjoajan sivuille. Palveluntarjoaja on nyt tunnistanut sinut, ja voit asioida palvelussa tunnistautuneena.

Kysyttävää tunnistautumisesta tai verkkotunnuksista?

Asiakaspalvelumme vastaa mielellään kaikkiin kysymyksiisi numerossa 010 444 2442 (mpm/pvm).

Tunnistuspalvelu ei toimi vanhoilla selaimilla

Et voi tunnistautua Safari-selaimen versiolla 9.0 tai sitä vanhemmalla selainversiolla, Internet Explorer -selaimen versiolla 7.0 tai sitä vanhemmalla selainversiolla tai jos käytät Internet Exploreria Windows XP-käyttöliittymässä.


Ongelmia tunnistautumisessa

Tunnistuksen keskeyttäminen

Keskeytä tunnistus aina, jos sisäänkirjautumisen jälkeen näytettävät tunnistetiedot tai palveluntarjoajan tiedot eivät ole oikein.

Keskeytyksen jälkeen tunnistusta ei voi enää jatkaa. Jos haluat jatkaa tunnistusta, sinun on palattava palveluntarjoajan sivulle ja aloitettava tunnistus alusta.

Käyttäjätunnukseni meni lukkoon, mitä teen?

Jos käyttäjätunnuksella yritetään toistuvasti kirjautua sisään virheellisellä tai puuttuvalla salasanalla, pankin palvelu sulkee käyttäjätunnuksen.

Saat käyttäjätunnuksesi selville soittamalla asiakaspalveluumme puh. 010 444 2442 (mpm/pvm) ja tunnistautumalla vahvasti mobiilivarmenteella tai muiden pankkien tunnuksilla.


Säilytä verkkopankkitunnukset huolella

Ikoni: loistava hehkulamppu

Pidä hyvää huolta verkkopankkitunnuksistasi

Verkkopankkitunnukset ovat henkilökohtaiset, ja tunnistaudut niillä mm. viranomaispalveluihin. On tärkeää, että pidät verkkopankkitunnuksesi hyvässä tallessa etkä anna niitä kenellekään toiselle.

Jos kadotat verkkopankkitunnukset tai epäilet niiden joutuneen vääriin käsiin, sulje tunnukset mahdollisimman nopeasti soittamalla numeroon 020 333 (24 h).

Tutustu myös turvallisuusohjeisiimme.

Vahva tunnistaminen

Handelsbanken on Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin rekisteröity vahvan sähköisen tunnistuspalvelun tarjoaja.

Handelsbankenin tunnistuspalvelussa käytetään syyskuun 2019 loppuun asti Finanssiala ry:n Tupas-standardia. 1.3.2019 alkaen Tupas-standardin korvaa Open ID Connect -rajapinta. Handelsbankenin tunnistuspalvelun toimittaa Oy Samlink Ab.