Oma Säästöpankkiin siirtyvät yrittäjät

Tältä sivulta saat tietoa, mitä siirtyminen Oma Säästöpankin (OmaSp) asiakkaaksi tarkoittaa.

Teemme siirtymästä mahdollisimman sujuvaa

Mies katsoo kameraan työpöydän ääressä

Tietoa OmaSp:lle siirtyville asiakkaille

Handelsbanken on sopinut myyvänsä pk-yritysliiketoimintansa ja pk-yrittäjien pankkipalvelut Oma Säästöpankille (OmaSp). Asiakkaat, joilla on Handelsbankenista yhteistä lainaa yrittäjän kanssa, siirtyvät myös OmaSp:lle.

Yrityskaupan toteutuessa asiakkuutesi siirtyy OmaSp:lle 1.9.2024. 

Toimitamme OmaSp:lle tietoja pankkipalveluistasi ja sopimuksistasi Handelsbankenissa ennen kaupan toteutumista, jotta pankkipalvelusi voidaan siirtää OmaSp:lle. 

Pidämme sinut ajan tasalla. Saat meiltä ja OmaSp:ltä tarkemmat ohjeet ja tietoa katkoista hyvissä ajoin ennen siirtoajankohtaa. 

OmaSp:lle siirtyvät tuotteet ja palvelut

  • Tilit ja talletukset 

Asiakkuutesi siirtyessä OmaSp:lle tilisi ja tilinkäyttöoikeudet säilyvät, mutta tilinumerot vaihtuvat. OmaSp on lähettänyt sinulle kirjeitse tiedon uusista tilinumeroista ja ohjeet käytännön toimenpiteistä. Muistathan ilmoittaa muuttuvista pankkiyhteystiedoista kaikille tarvittaville tahoille (esimerkiksi työnantajallesi palkanmaksua varten). OmaSp:n uusi tili on käytettävissä asiakkuuden siirron jälkeen Handelsbankenin ja OmaSp:n välisen yrityskaupan toteuduttua.

  • Debit- ja Online Debit -kortit

Nykyiset tiliin liitetyt kortit korvataan OmaSp Visa Debit -maksukorteilla. Saat uuden kortin hyvissä ajoin loppukesällä ennen asiakkuuden siirtoa. Turvallisuussyistä kortti ja kortin tunnusluku saapuvat erillisinä toimituksina kortinhaltijan osoitteeseen. Ohjeet uuden kortin käyttöönottoon saat kortin mukana.

  • Verkkopankki

Verkkopankkisopimuksesi siirtyy OmaSp:lle. OmaSp:n verkkopankkiin siirtyvät viimeisimmät tilitapahtumat, eräpäivää odottavat maksut ja maksupohjat sekä viimeisimmät tiliotteet. Saat tarkemmat ohjeet verkkopankin käyttöönotosta hyvissä ajoin ennen siirtoa.

  • Lainat 

Lainat ja tileihin liitetyt luotot siirtyvät nykyisin ehdoin, vakuuksin ja takauksin OmaSp:lle, eikä sinun tarvitse näiden osalta tehdä mitään.

Uudet ehdot astuvat voimaan, kun kauppa toteutuu

Tuotteiden ja palveluiden hinnoittelu säilyy pääosin ennallaan siirron yhteydessä.

OmaSp:n palvelusopimusten ehdot astuvat voimaan Handelsbankenin ja OmaSp:n välisen yrityskaupan toteutumishetkellä. Kaupan toteutuessa asiakkuutesi siirtyy OmaSp:lle 1.9.2024.

Jos hyväksyt tili-, kortti- ja verkkopankkisopimustesi siirrot ja sopimuksiin sovellettavat OmaSp:n ehdot, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jos vastustat sopimustesi siirtoa, täytä oheinen ilmoitus mahdollisimman pian. 

Tuotteet ja palvelut, jotka eivät siirry OmaSp:lle

  • Luottokortit -
  • Arvopapereiden välitys- ja säilytyspalvelut ml. arvo-osuustilit - 
  • Valuuttatilit
  • Pankkitakaukset
Yllä olevat palvelut tulevat päättymään Handelsbankenissa. Kerromme palveluiden päättymisestä erikseen niille asiakkaille, joita muutokset koskevat.

Rahastot ja vakuutukset

Kännykkä, läppäri ja kahvikuppi pöydällä

Rahastot siirtyvät S-Pankille ja vakuutukset Henki-Fennialle

Jos sinulla on rahastoja tai varainhoitosopimus Handelsbankenissa, ne siirtyvät S-Pankille. 

Henkilökohtaiset vakuutussopimuksesi (mm. lainaturva-, eläke- ja sijoitusvakuutukset) siirtyvät Henki-Fennialle. 

Yrityskauppojen S-Pankin ja Henki-Fennian kanssa odotetaan toteutuvan loppuvuodesta 2024. Saat lisätietoa rahastojen sekä varainhoito- ja vakuutussopimusten siirroista kevään aikana. 

Talletussuoja siirtyy Ruotsista Suomeen

Handelsbankenissa olevat talletuksesi kuuluvat tällä hetkellä Ruotsin talletussuojan piiriin. OmaSp:lle kaupan toteutumisen yhteydessä siirtyvät talletukset korvataan jatkossa Suomen talletussuojarahastosta.

Lue lisää.

OmaSp toivottaa tervetulleeksi

OmaSp:n konttorilaiset

Oma Säästöpankki, tai tuttavallisemmin OmaSp, on Pohjoismaiden nopeimmin kasvava ja Suomen kannattavin pankki. Ensiluokkainen asiakaskokemus on OmaSp:ssä sydämen asia. Asiakkaita palvellaan henkilökohtaisesti ja ollaan lähellä ja läsnä sekä digitaalisissa että perinteisissä kanavissa. OmaSp:n kattava konttoriverkosto ja asiakaspalvelu palvelevat laajoilla aukioloajoilla ja päivittäispalvelut ovat saatavilla ilman ajanvarausta. Monipuoliset digikanavat mahdollistavat pankkiasiointinne missä ja milloin sinulle parhaiten sopii.

Kysymyksiä ja vastauksia

Alla yleisimpiä asiakkuuden siirtoon liittyviä kysymyksiä ja vastauksia. Lisää yksityiskohtaisempia kysymyksiä ja vastauksia löydät OmaSp:n verkkosivuilta osoitteesta omasp.fi/handelsbanken Avautuu uuteen ikkunaan

Sivut on tarkoitettu OmaSp:lle siirtyville asiakkaille. 

  • Kaupan toteutuessa asiakkuutesi siirtyy OmaSp:lle 1.9.2024. OmaSp on lähettänyt sinulle toukokuun lopulla kirjeen, jossa ohjeistaa asiakkaita palveluiden siirtoon liittyvissä asioissa. Kirjeen mukana saat myös uuden tilinumeron. Lähempänä siirtoa saat vielä tarkempaa ohjeistusta palveluiden käyttöönottoon. Kannattaa seurata myös OmaSp:n verkkosivuja omasp.fi/handelsbanken Avautuu uuteen ikkunaan

  • Pankkipalvelusi jatkuvat toistaiseksi Handelsbankenissa tavalliseen tapaan asiakkuuden siirtoon saakka. Saat meiltä tarpeisiisi perustuvaa neuvontaa kuten aiemminkin. 

  • Palveluiden hinnat pysyvät ennallaan siirron yhteydessä. 

  • Asiakkuutesi siirtyessä OmaSp:lle tilisi ja tilinkäyttöoikeudet säilyvät, mutta tilinumerot vaihtuvat. OmaSp on lähettänyt kirjeitse tiedon uusista tilinumeroista ja ohjeet käytännön toimenpiteistä. Tarkkaile postiasi ja ota tilinumero talteen. Muistathan ilmoittaa muuttuvista pankkiyhteystiedoista kaikille tarvittaville tahoille (esimerkiksi työnantajallesi palkanmaksua varten). 

    OmaSp:n uusi tili on käytettävissä asiakkuuden Handelsbankenin ja OmaSp:n välisen yrityskaupan toteuduttua 1.9.2024.

    Valuuttatilit eivät siirry OmaSp:lle.

  • Uusi tilinumero on käytettävissä 1.9.2024 alkaen. Tilinumero kannattaa päivittää lähellä siirtoa, koska sille voi maksaa suorituksia vasta pankkipalveluiden siirron jälkeen. 

  • Handelsbanken ohjaa vanhalle tilille tulevat SEPA-tilisiirrot OmaSp:n tilille kolmen kuukauden ajan. SEPA-pikasiirtoja (kuten MobilePay-maksut) ja ulkomaanmaksuja ei ohjata eteenpäin. Pikasiirrosta maksaja saa välittömästi ilmoituksen, ettei maksu onnistu. Vanhalle tilille saapuvat ulkomaanmaksut palautetaan maksajalle.

  • Kyllä, e-laskusopimukset ja e-laskuarkisto siirtyvät Handelsbankenista OmaSp:lle.

  • Nykyiset tiliin liitetyt kortit korvataan OmaSp Visa Debit -maksukorteilla. 

    Saat uuden OmaSp Visa Debit -kortin loppukesällä hyvissä ajoin ennen asiakkuuden siirtoa. Turvallisuussyistä kortti ja kortin tunnusluku saapuvat erillisinä toimituksina kortinhaltijan osoitteeseen. Ohjeet uuden kortin käyttöönottoon saat kortin mukana.

  • Verkkopankkisopimuksesi siirtyy OmaSp:lle. OmaSp:n verkkopankkiin siirtyvät viimeisimmät tilitapahtumat, eräpäivää odottavat maksut ja maksupohjat sekä viimeisimmät tiliotteet. Saat tarkemmat ohjeet verkkopankin OmaSp:ltä.  

  • Handelsbankenin mobiilipankin käyttö päättyy, kun verkkopankkisopimuksesi siirtyy OmaSp:lle.

  • Lainat ja tileihin liitetyt luotot siirtyvät OmaSp:lle nykyisin ehdoin, vakuuksin ja takauksin, eikä sinun tarvitse näiden osalta tehdä mitään. Opintolainojen siirrosta olemme erikseen yhteydessä. 

  • Luottokorttisopimukset, arvopapereiden välitys- ja säilytyspalvelut ml. arvo-osuustilit, pankkitakaukset sekä valuuttatilit eivät siirry OmaSp:lle. 

    Nämä palvelut tulevat päättymään Handelsbankenissa. Kerromme palveluiden päättymisestä erikseen niille asiakkaille, joita muutokset koskevat.  

  • Handelsbanken myy sijoituspalveluliiketoiminnot S-Pankille ja kaupan odotetaan toteutuvan marras-joulukuun vaihteessa. Rahastojen säilytys ja siihen liittyvä sijoituspalvelu- ja säilytyssopimus siirtyy S-Pankkiin. 

    Rahasto-omistuksiisi ei tule muutoksia, kun rahastot siirtyvät S-Pankkiin. Kaupan toteutumisen jälkeen voit tehdä toimeksiantoja Handelsbanken-rahastoihisi S-Pankin kautta.

    Huolehdimme sinusta sekä sijoituksistasi ja tarjoamme sinulle koko myyntiprosessin ajan yhtä asiantuntevaa neuvontaa ja hyvää palvelua kuin tähänkin asti. 

  • Jos haluat jatkaa kuukausisäästämistä Handelsbankenin rahastoihin, avaathan verkkopankin ja tilin Handelsbankeniin siirtojen väliseksi ajaksi (syys–marraskuu) viimeistään 15.8. mennessä. 

  • Lainasi takaisinmaksua kuoleman varalta turvaava riskihenkivakuutus pysyy voimassa normaalisti.

    Handelsbanken on sopinut myyvänsä henkivakuutusliiketoiminnan Henki-Fennialle. Asiakkuutesi siirtymisen odotetaan toteutuvan marras-joulukuun vaihteessa 2024. 

    Vakuutuksesi siirtyy aikanaan Henki-Fennialleeikä sinun tarvitse tehdä lainaturvavakuutukseesi muutoksia. Vakuutusyhtiöllä on vastuu pitää kyseiseen luottoon sidottu vakuutus voimassa, vaikka laina siirretään toiseen pankkiin.  

    Lisätietoa vakutussopimusten siirrosta: handelsbanken.fi/henki-fennia Avautuu uuteen ikkunaan

  • Handelsbankenissa olevat talletukset kuuluvat tällä hetkellä Ruotsin talletussuojan piiriin. OmaSp:lle kaupan toteutumisen jälkeen siirtyvät talletukset siirtyvät korvattavaksi Suomen talletussuojarahastosta. Talletussuojat ovat Suomessa ja Ruotsissa hyvin samankaltaiset. Lue lisää talletussuojasta.

  • Jos olet saanut Handelsbankenista kaksi lähes saman sisältöistä kirjettä, niin tällöin osa palveluistasi siirtyy OmaSp:lle ja osa S-Pankkiin. Tietojasi tullaan siirtämään molemmille pankeille. 

    Otathan yhteyttä omaan asiakasvastaavaasi tai asiakaspalveluumme, niin kerromme lisätietoja sopimustesi jakautumisesta. 

    Asiakaspalvelumme palvelee numerossa 010 444 2442 (pvm/mpm).

    Valmistauduthan tunnistautumaan henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi yhteydenoton aikana.

  • OmaSp:n palvelusopimusten ehdot astuvat voimaan Handelsbankenin ja OmaSp:n välisen yrityskaupan toteutumishetkellä. Kaupan toteutuessa asiakkuutesi siirtyy OmaSp:lle 1.9.2024. Vahvistamme ajankohdan noin kuukautta ennen asiakkuuden siirtoa. 

  • Voit vastustaa tili-, kortti- ja verkkopankkisopimustesi siirtoa OmaSp:lle kaupan toteutumiseen saakka eli elokuun loppuun. Jos olet päättänyt vastustaa siirtoa, suosittelemme, että teet sen viivyttelemättä. Voit ilmoittaa vastuksesta Handelsbankenin konttorissa tai osoitteessa handelsbanken.fi/omasp/oikeus-vastustaa-siirtoa.

    Huomioithan, että kaupan toteutumishetkellä Handelsbankenissa olevat lainat siirtyvät OmaSp:lle. Lainojen siirtoa ei voi vastustaa. 

  • Jos vastustat sopimusten siirtoa, tili-, kortti- ja verkkopankkisopimukset pysyvät toistaiseksi voimassa Handelsbankenissa. Sopimukset kuitenkin irtisanotaan yrityskaupan toteutumisen jälkeen. Handelsbanken on ilmoittanut vetäytyvänsä Suomesta.

  • Ota yhteyttä OmaSp:hen. Valmistaudu tunnistautumaan asioidessasi. 

  • Kyllä. Tarvitset Handelsbankenin pankkitunnuksiasi ja avaintunnuskorttiasi OmaSp:n palveluihin kirjautumiseen. Pyydä tarvittaessa uusi avaintunnuskortti ja tarkista verkkopankin käyttäjätunnuksen salasana hyvissä ajoin ennen 30.8.2024. Valmistaudu tunnistautumaan asioidessasi.

  • Jos olet hävittänyt avaintunnuskorttisi, pyydä uusi avaintunnuskortti Handelsbankenista. Valmistaudu tunnistautumaan asioidessasi. 

  • Tunnukset, joissa oli myös kirjaimia, korvataan uudella tunnuksella. OmaSp:n tunnus  koostuu pelkistä numeroista. 

  • Handelsbankenin verkkopankki suljetaan perjantaina 30.8. klo 19. Katko kestää noin vuorokauden ja OmaSp ilmoittaa sinulle, kun verkkopankki on taas käytössä. 

    Handelsbankenin Debit ja Credit/Debit -kortit suljetaan myöhään perjantai-iltana 30.8. Sulkemisen jälkeen et voi enää käyttää korttiasi. OmaSp ilmoittaa sinulle, kun voit ottaa uuden korttisi käyttöön. 

Palvelemme sinua Handelsbankenissa

Handelsbanken.se

Pidämme sinut ajan tasalla

Palvelemme sinua Handelsbankenissa kaupan toteutumiseen saakka. Saat meiltä tarpeisiisi perustuvaa neuvontaa, ja huolehdimme palveluidesi sujuvuudesta.

Meille on tärkeää, että tiedät, miten ja milloin kauppa vaikuttaa pankkiasiointiisi. Pidämme sinut ajan tasalla pankkipalveluidesi siirtoon liittyvissä asioissa ja saat lisää tietoa vaiheittain. 

Haluamme varmistaa, että siirtymä OmaSp:n asiakkaaksi aikanaan on sinulle mahdollisimman vaivatonta. 

Jos sinulla on kysyttävää tai haluat keskustella pankkiasioistasi, otathan yhteyttä asiakasvastaavaasi tai asiakaspalveluumme

numerossa 010 444 2442 (mpm/pvm).  

Turvaa tietosi

Muista turvallisuus pankkiasioinnissa

Muistutamme, että pankit eivät koskaan pyydä verkkopankkitunnuksiasi sähköpostitse, tekstiviestillä tai puhelimitse.

Älä kirjaudu verkkopankkitunnuksilla sähköpostissa tai tekstiviestissä olevien linkkien kautta. Poista epäilyttävä viesti avaamatta sitä.