Mormor och barnbarnMormor och barnbarn

Vi är här för dig

Kundrelationerna överförs till S-Banken – avbrott i våra tjänster

Ett serviceavbrott i nätbanken börjar på fredag 29.11 kl. 19. Under serviceavbrottet kan du inte identifiera dig med Handelsbankens bankkoder. Nätbanken öppnas med begränsade tjänster på söndag 1.12.

Handelsbankens tjänster upphör för de kunder som flyttar över till S-Banken enligt följande:

  • Fondhandeln via Handelsbanken upphör på tisdag 26.11 kl. 15. 
  • Gireringar och betalningar kan inte göras på fredag 29.11 efter kl. 19.
  • Mobilbanken stängs permanent på fredag 29.11 kl. 19. 
  • Bank- och kreditkorten spärras på lördag 30.11 kl. 20.

Enligt S-Bankens uppskattning öppnas de överförda tjänsterna för kundernas bruk söndagen 1.12 kl. 16. Aktuell information finns på S-Bankens webbplats s-pankki.fi/sv/handelsbanken Öppnas i nytt fönster

Skydda dina uppgifter 

Vi påminner om att bankerna aldrig ber om dina bankkoder via e-post, sms eller telefon. Logga aldrig in med dina bankkoder via länkar i ett e-postmeddelande eller sms. Radera det misstänkta meddelandet utan att öppna det.

Läs mera:

Handelsbanken säljer en del av sin verksamhet till S-Banken och Fennia Liv

Handelsbanken säljer en del av sin verksamhet i Finland. Tjänsterna för privatkunder samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna säljs till S-Banken. Livförsäkringarna inklusive placerings-, pensions- och låneskyddsförsäkringarna säljs till Fennia Liv. Försäljningen förväntas bli slutförd 1.12.2024. 

Kunderna som överförs till S-Banken 

-

Kontona, debitkorten, lånen, fonderna och kapitalförvaltningsavtalen överförs till S-Banken 1.12.2024. Även de kundansvariga och kontoren flyttar över till S-Banken.

Kunderna som överförs till Fennia Liv

Nuori nainen katsoo taivaalle vihreässä asussa

De personliga försäkringsavtalen (bl.a. låneskydd, pensions- och placeringsförsäkringar) överförs till Fennia Liv 1.12.2024. 

Våra tjänster upphör steg för steg

Huvudkontorets entréhall, med Handelsbankens logo på väggen.

De delar av den finländska verksamheten som ligger utanför företagsaffären kommer att avvecklas på ett kontrollerat sätt.

Nyförsäljningen till stora företag och samfund samt kommuner, bostadsaktiebolag och fastighetsbolag har upphört.

Tills vidare betjänar vi våra nuvarande kunder inom ramen för de befintliga avtalen. Vi informerar kunderna i god tid på förväg om avslutet av enskilda tjänster. 

Företagens och husbolagens bankärenden sköts av företagskontoret och bostadsaktiebolagskontoret.

Företagskontoret

Bostadsaktiebolagskontoret

E-fakturatjänsten upphör 18.11.2024

Efter 14.11.2024 kan kunder som flyttas över till S-Banken inte längre beställa nya e-fakturor och efter 18.11.2024 kan de inte heller ta emot e-fakturor i Handelsbankens nätbank. 

Tidpunkten för uppsägningen av e-fakturatjänsten är lagd möjligast nära överföringen av kundrelationerna till S-Banken. Överföringen förväntas ske 1.12.2024.

Efter 18.11 får kunden sina fakturor, beroende på faktureraren, som pappersfaktura eller exempelvis som bilaga i e-posten, tills hen har gjort nya e-fakturabeställningar i S-Banken. 

För de kunder som förblir på Handelsbanken fortsätter e-fakturatjänsten fram till mars 2025.

Beställ dina e-fakturor till S-Banken

Du kan göra nya e-fakturabeställningar genast när din kundrelation har överförts till S-Banken. Om du redan är kund hos S-Banken kan du lägga nya e-fakturabeställningar i S-Banken direkt.

Läs instruktioner för att beställa e-fakturor:

Tjänsterna för SMF-företag har sålts till OmaSp

Handelsbanken har sålt sina tjänster för SMF-företag och företagarnas personliga banktjänster, förutom kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna, till Oma Sparbank (OmaSp). 

Avtalen överfördes från Handelsbanken till OmaSp 1.9.2024.

Läs mera:

Bluffmeddelanden i Handelsbankens namn

Det förekommer bluffmeddelanden och SMS i Handelsbankens namn. Syftet är att få mottagaren att öppna en webbsida som liknar Handelsbankens eller myndigheternas sidor. Klicka inte på länkarna på e-postmeddelanden.

I ett bluffmejl som just nu cirkulerar i namnet "Handelsbankens säkerhetsteam" får kunden besked om att ovanlig aktivitet har upptäckts på hens konto och att bankkontot tillfälligt har spärrats. För att återaktivera kontot uppmanas kunden i bluffmeddelandet att bekräfta sin identitet genom att logga in på nätbanken med nyckelkodskortet.

Om du får bluffmeddelandet, vidarebefordra det till adressen turvallisuusyksikko@handelsbanken.fi och radera det.

Handelsbanken skickar aldrig ut e-post till sina kunder och ber dem bekräfta sin identitet med bankkoderna eller ge sina kortuppgifter. Vi ringer heller aldrig våra kunder och ber dem ge sina bankkoder i telefon. 

Då du loggar in i nätbanken eller i en tjänst där du ska använda nätbankskoder, skriv adressen i webbläsarens adressfält. Använd inte sökmotor (t.ex. Google, Bing) för inloggning, för det förekommer bluffsidor i bankers och myndigheters namn som ser äkta ut.

Nyhetsrummet

Aktuell och nyttig information om hur du sköter din ekonomi och ökar din förmögenhet.

Hållbar energi intresserar

Att ersätta fossila energikällor med förnybara energiformer skapar lockande möjligheter, för man räknar med att investeringarna i hållbar energi kommer att öka 3–5 gånger snabbare än den globala ekonomin.

Hur syns detta i kursutvecklingen för företag som fokuserar på hållbar energi? Portföljförvaltaren Jari Pusa redogör för utsikterna. 

Hur säkert är användningen av mobilcertifikatet? 

Det är inte bara bankkoderna som erbjuder stark identifiering när du loggar in till olika webbtjänster utan också mobilcertifikatet uppfyller kravet på stark autentisering. Mobilcertifikatet är ett digitalt identitetskort, som aktiveras på mobilens SIM-kort. Men vilket lönar det sig att använda och hur? 

Ett tidigt beslut skapade en bekymmersfri investerare

Landchef Hanne Katrama fattade ett beslut med långsiktiga verkningar redan som 30-åring. Fondsparandet har skapat en buffert för livets olika vändningar och hjälpt att skapa ett kapital. Efter att beslutet var fattat har Hanne kunnat göra en karriär som en lat placerare.

Hurdana råd har Hanne för investering och vad anser hon att hon har misslyckats i?

Skydda dig från bedrägerier

Kom ihåg att skydda din identitet och dina uppgifter på nätet.

Handelsbanken arbetar ständigt med att utveckla säkra tjänster. Hur kan du förbättra din säkerhet?

Okänt nummer på mobiltelefonens skärm.