Bostadsaktiebolagskontoret

Allt på ett ställe för husbolaget

Huvudkontorets lobby och Handelsbankens logga på väggen

Vi sköter husbolagets alla bankärenden i ett bankkontor. Du kan kontakta bostadsaktiebolagskontoret via e-post, per telefon eller på distans.

E-post: asoykonttori@handelsbanken.fi

Telefon: 010 444 2820

Var beredd på att identifiera dig endera med bankkoder eller mobilcertifikat så vi kan betjäna dig så smidigt som möjligt.

Alla förändringar, såsom extra amorteringar, debiteras enligt bankens prislista.

Kontakt

Adress
Östersjögatan 11-13
00180
 
Helsingfors
Visa på karta Öppnas i nytt fönster
Telefon

Ärendehantering 

Ärendehantering sker per telefon eller på distans.

Öppettider
Måndag
10:00 - 15:00
Tisdag
10:00 - 15:00
Onsdag
10:00 - 15:00
Torsdag
10:00 - 15:00
Fredag
10:00 - 15:00
Kontanter
Nej
Swift/BIC
HANDFIHH

Husbolagens tjänster upphör i Handelsbanken

  1. Tjänsterna upphör stegvis i Handelsbanken.
  2. Husbolagens bank- och finansieringstjänster överförs inte automatiskt till en annan bank.
  3. Husbolaget måste hitta en ny bankpartner för att ersätta de tjänster som upphör.

Våra tjänster avvecklas stegvis

S-Banken och Fennia Liv köper Handelsbankens finländska verksamhet. Företagsaffären med Oma Sparbank slutfördes 1.9.2024. De delar av den finländska verksamheten som inte ingår i försäljningen kommer att avvecklas under kontrollerade former.

Som en följd av detta beslut har nyförsäljningen till stora företag och samfund samt kommuner, bostadsaktiebolag och fastighetsbolag upphört.

Tills vidare betjänar vi våra kunder inom ramen för gällande avtal. Vi informerar kunderna i god tid när de enskilda tjänsterna upphör.

Konto- och betaltjänsterna upphör 30.6.2025

Som en del av den kontrollerade avvecklingen upphör konto- och betaltjänsterna för husbolag och företag 30.6.2025.

Vi ber våra husbolags- och företagskunder att öppna konto- och betaltjänster i annan bank så snart som möjligt.

Läs mer:

Ikon: kuvert i cirkeln.

Skicka in begäran om extra amorteringar före 15.12

Alla extra amorteringar vid årsskiftet måste meddelas till banken senast 15.12.2024.

Skicka in begäran om extra amorteringar senast 15.12 per e-post till adressen asoykonttori@handelsbanken.fi. Begäran som kommer senare genomförs efter årsskiftet. 

För alla extra amorteringar av aktieägare och justeringar av betalningsplaner debiterar vi en avgift på 300 euro, enligt bankens prislista. Saldointygen gäller för kontouppgifter per den 31.12.2024.

Saldointyg

Ni kan beställa ett saldointyg och tillhörande rapporter från saldotodistus@handelsbanken.fi. Intyget finns på finska eller svenska.

Vi kommer att leverera saldointyget inom sju bankdagar från det begärda statusdatumet. Vi tar ut en serviceavgift på 40,00 euro för saldointyget.

Inga kostnader debiteras vid bortbetalning av lån i förtid

Endast räntorna och lånets kapitalbelopp bör betalas (normalt debiteras minst 1 % av kapitalbeloppet).

Räntan på konton ändras till noll 1.1.2025

Kontoavtalens krediteringsränta ändras 

Krediteringsräntan är från och med 1.1.2025 fast ränta 0,00 procent. Ändringen gäller inte tidsbundna placeringsinsättningar. 

Kreditfunktionerna kopplade till konton upphör

Kreditfunktionen kopplad till ett konto som är tills vidare i kraft, upphör 28.2.2025. Kontot stängs 30.6.2025.

Kontokrediter, vars förfallodag är senast 30.6.2025, förfaller enligt villkoren. Kontot upphör 30.6.2025.

Begäran om avslutande av konto

Ni kan säga upp ert konto och be om att flytta över tillgångarna till ett konto i en annan bank med blanketten nedan.

Blanketten undertecknas elektroniskt. Man kan identifiera sig i underskriftstjänsten med alla bankers bankkoder. I anmälan används Visma Signs tjänst för undertecknande. 

VismaSigns dataskyddsbeskrivning Öppnas i nytt fönster (på finska)

Utför ett uppdrag för avslutande av konton. Bostadsaktiebolagskontoret sköter uppdrag för husbolag och disponenter. 

Vanliga frågor

  • Husbolagstjänsterna upphör för att Handelsbanken drar sig ur marknaden i Finland. Vi meddelade i maj 2023 att tjänsterna för privatkunder samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna i Finland säljs till S-Banken, att SME-företagstjänsterna säljs till Oma Sparbank och att livförsäkringarna säljs till Fennia Liv.

    Den verksamhet som inte säljs kommer att avvecklas stegvis. Detta gäller bland annat tjänsterna för husbolag.

  • Vi säger upp våra husbolagstjänster produktvis så som god banksed förutsätter. Vi skickar i god tid ut uppsägningsbreven för varje enskild tjänst.

  • Handelsbanken avslutar sin verksamhet i Finland stegvis. Bostadsaktiebolagskontoret betjänar tills vidare de nuvarande husbolagskunderna inom ramen för gällande avtal. Vi avslutar våra tjänster en i taget.

  • I fortsättningen betjänas husbolagen endast av bostadsaktiebolagskontoret.

  • Låneavtalen gäller som tidigare. Vi förbehåller oss rätten att justera prissättningen av avtalen i samband med att marginalperioden byts.

    Husbolaget kan nu betala tillbaka sitt lån i sin helhet utan att banken debiterar konstnaderna som banken åsamkas av den förtida betalningen. På detta sätt försöker vi förenkla husbolagens övergång till en annan bank.

  • Vi tar ut en avgift för extra amorteringar enligt bankens prislista som för närvarande är 300 euro.

  • Vi beviljar inte längre några nya lån. Handelsbanken säljer en del av sin verksamhet i Finland, resten avvecklas under kontrollerade former.

  • Bostadsaktiebolagskontoret är beläget i Gräsviken, men ärendena sköts per telefon eller på distans.

  • Efter att konto- och betalningstjänsterna har avslutats fakturerar vi låneraterna antingen som nätfaktura eller som pappersfaktura. Vi tar i bruk nätfakturering senast i juni 2025.

    Kunden måste ingå ett avtal om mottagande av nätfakturor med den nya banken senast i juni 2025, så att mottagandet av nätfakturorna lyckas. I annat fall skickar vi en pappersfaktura.

    Om ni stänger ert lånehanteringskonto innan nätfakturering införs skickar vi en pappersfaktura för lånebetalningen. Kom ihåg att uppdatera er nätfakturaadress i Tiekes tjänst.

    1. Du får en engångskod för autentiseringen av bankpersonalen.
    2. Identifieringen kan göras i två kanaler:
    • handelsbanken.fi: klicka på Logga in-knappen uppe till höger och välj ”Identifiering”.
    • mobilbanken: klicka på ”Meny” i nedre kanten på startsidan. Välj ”Kontakta oss” och sedan ”Identifiering”. Klicka på ”Identifiera dig tillförlitligt på begäran av banken. Gå till identifiering.”

      Obs! Du kan identifiera dig endera med Handelsbankens eller någon annan banks bankkoder eller med mobilcertifikat.
  • Våra kontor stängs inte, utan de övergår i samband med försäljningen till S-Banken i månadsskiftet november-december. Undantagna är huvudstadsregionens kontor i Munksnäs, Fiskehamnen, Böle och Aviapolis. Dessa kontor stängs under senhösten och personalen flyttar över till andra bankkontor.

    1. Om ni redan har påbörjat processen att byta bank, be er nya bank skicka fullmakten till Handelsbanken.
    2. Om ni redan har en annan bank och inte har giltiga finansieringstjänster i Handelsbanken kan ni begära att ert konto avslutas via adressen
    3. Om ni har finansieringstjänster i bruk, måste ni senast i juni 2025 ingå ett nytt nätfakturaavtal med en annan bank för att kunna ta emot nätfakturor. Annars fakturerar vi avbetalningarna av lånen med pappersfaktura när kontona är stängda. Vi kommer att införa nätfakturering senast i juni 2025.