Handelsbankens bankkort har ersatts med S-Bankens Visa Debit-kort.
Kortens nummer och PIN-koder har bytts.
Gränserna för ditt Handelsbankenkort (uttag, inköp och geografiska begränsningar) har inte överförts automatiskt till ditt nya kort. Ändra begränsningarna på ditt S-Bankenkort så att de är lämpliga för dig i S-Bankens webbank.
Bank- och kreditkort
Debit-korten (bankkorten)
Kreditkort
Kreditkorten har spärrats. Du kan betala bort en eventuell kreditkortsskuld på en gång eller i flera rater.
Tilläggsinformation:
Frågor och svar
Nedan finns frågor och svar gällande kort. Mera detaljerade frågor och svar finns även på S-Bankens nätsida Vanliga frågor för kund som flyttas över från Handelsbanken Öppnas i nytt fönster.
Sidorna är riktade till kunder som har flyttat över till S-Banken.
-
Handelsbankens bank- och kreditkort har spärrats. Korten kopplade till dina konton har ersatts med S-Bankens Visa Debit-kort.
-
Ta kontakt med S-Banken.
Användningen av kortet
-
En transaktion gjord med ett Debit- eller ett Online Debit-kort styrs om till ett konto i Oma Sparbank eller S-Banken. Om detta konto är stängt, stannar återbetalningen i Handelsbanken.
Om det gäller en transaktion gjord med ett kreditkort, får du ett brev av oss med information om återbetalningen.
Om kontot har stängts, skickar Handelsbanken ett meddelande om återbetalningen till kunden. En begäran om återbetalning av kreditkortssaldo kan du göra här: www.handelsbanken.fi/digitala-blanketter.
-
Du kan begära att få en återbetalning av tillgodosaldot. Den kan du göra här: handelsbanken.fi/digitala-blanketter. Notera att begäran endast kan undertecknas av kreditkontots innehavare.
-
Behandlingen av återbetalningsbegäran kan ta några dagar. Om du har uppgett fel kontonummer eller om blanketten har undertecknats av någon annan än kreditkontots innehavare, så kan banken inte göra återbetalningen.
Återbetalning och fakturering av kredit
-
Du kan betala bort den resterande krediten på det sätt som överenskommits tidigare.
Du kommer väl ihåg att i betalningen alltid använda konto- och referensnumret på din kortfaktura.
Om din kreditkortsskuld har överförts till Rocker, får du nya betalningsuppgifter av dem i deras faktura. Om din faktureringsdag har varit månadens 31 dag, skickar Rocker den första fakturan 31.3.2025. Om din faktureringsdag har varit den 15 i månaden, är den första faktureringsdagen 15.4.2025.
Du får Rockers första faktura på papper. Om du använder OmaPosti, så kommer fakturan dit. Om du inte har fått fakturan, kontakta Rockers kundtjänst.
-
Om din kreditkortsskuld har överförts till Rocker, får du nya betalningsuppgifter av dem i deras faktura. Om din faktureringsdag har varit månadens 31 dag, skickar Rocker den första fakturan 31.3.2025. Om din faktureringsdag har varit den 15 i månaden, är den första faktureringsdagen 15.4.2025.
Du får Rockers första faktura på papper. Om du använder OmaPosti, så kommer fakturan dit. Om du inte har fått fakturan, kontakta Rockers kundtjänst.
Om din kreditkortsskuld inte har överförts till Rocker blir din betalningsinformation (kontonummer och referens) oförändrad tills vidare. Du kommer att få en månatlig faktura tills hela resterande skuld är betald. Vi informerar dig om eventuella ändringar separat. Ditt nuvarande e-fakturaavtal har upphört om ditt kundförhållande har övergått från Handelsbanken.
Om du önskar kan du få fakturan i OmaPosti genom att välja Handelsbanken Oy som fakturaleverantör eller genom att välja alternativet "Allt som elektroniskt”.
Platinumkortets förmåner
-
Lounge-förmånen har upphört när kortet har spärrats.
Försäkringarna
-
- Reseskyddet är i kraft 12 månader efter upphörandet av avtalet om minst 50 procent av de totala direkta resekostnaderna är betalda före resan med ditt kort under kortets giltighetstid.
- Köpskyddet gäller varor betalda med kortet och värda över 50 euro. Försäkringen är i kraft 6 månader (180 dygn) från inköpsdagen.
- Hole in one-försäkringen upphör när kortet spärras.
-
Om det inträffar en skada, ska den försäkrade snarast möjligt skicka en skadeanmälan med bilagor till försäkringsbolaget Zurich. På försäkringsbolagets webbsidor finns information om försäkringens innehåll och även blanketter för skadeanmälan. Du kan också ringa försäkringsbolagets kundtjänst.
Övriga kreditkortstjänster
-
Uppgifterna om ditt avslutna kreditkort eller kreditkortsfakturor syns inte i Handelsbankens nätbank på Kort-fliken, och de överförs inte heller till din nya banks nätbank.