Bank- och kreditkort

Handelsbankens bank- och kreditkort har spärrats. Debit-korten har ersatts med S-Bankens Visa Debit-kort.

Debit-korten (bankkorten)

  • Handelsbankens bankkort har ersatts med S-Bankens Visa Debit-kort. 

  • Kortens nummer och PIN-koder har bytts.

  • Gränserna för ditt Handelsbankenkort (uttag, inköp och geografiska begränsningar) har inte överförts automatiskt till ditt nya kort. Ändra begränsningarna på ditt S-Bankenkort så att de är lämpliga för dig i S-Bankens webbank. 

Kreditkort

Kreditkorten har spärrats. Du kan betala bort en eventuell kreditkortsskuld på en gång eller i flera rater. 

Tilläggsinformation: 

Frågor och svar

Nedan finns frågor och svar gällande kort. Mera detaljerade frågor och svar finns även på S-Bankens nätsida Vanliga frågor för kund som flyttas över från Handelsbanken Öppnas i nytt fönster.

Sidorna är riktade till kunder som har flyttat över till S-Banken. 

  • Handelsbankens bank- och kreditkort har spärrats. Korten kopplade till dina konton har ersatts med S-Bankens Visa Debit-kort. 

  • Ta kontakt med S-Banken. 

Användningen av kortet

  • En transaktion gjord med ett Debit- eller ett Online Debit-kort styrs om till ett konto i Oma Sparbank eller S-Banken. Om detta konto är stängt, stannar återbetalningen i Handelsbanken.

    Om det handlar om en transaktion gjord med ett kreditkort, betalas återbetalningen in på kreditkortskontot om kontot inte har stängts. Om kontot har stängts, skickar Handelsbanken ett meddelande om återbetalningen till kunden. En begäran om återbetalning av kreditkortssaldo kan du göra här: www.handelsbanken.fi/digitala-blanketter.

  • Du kan begära att få en återbetalning av tillgodosaldot. Den kan du göra här: handelsbanken.fi/digitala-blanketter. Notera att begäran endast kan undertecknas av kreditkontots innehavare.

  • Behandlingen av återbetalningsbegäran kan ta några dagar. Om du har uppgett fel kontonummer eller om blanketten har undertecknats av någon annan än kreditkontots innehavare, så kan banken inte göra återbetalningen.

Återbetalning och fakturering av kredit

  • Du kan betala eventuell kvarstående kredit på en gång eller i flera rater enligt eget val. Minimiamortering är 5 procent av det utnyttjade kreditbeloppet, men minst 30 euro. Om du vill, kan du betala bort krediten snabbare endera i en rat eller i flera. Du kommer väl ihåg att i betalningen alltid använda konto- och referensnumret på din kortfaktura.

  • Betalningsuppgifterna (kontonumret och referens) förblir tillsvidare oförändrade. Du får en månatlig faktura tills hela kreditbeloppet är betalt. Vi informerar separat om eventuella förändringar. 

    Ditt nuvarande e-fakturaavtal har upphört om din kundrelation har flyttats bort från Handelsbanken. Om du vill, kan du få fakturan till OmaPosti genom att välja Handelsbanken Oy som fakturerare eller alternativet ”Allt som elektroniskt”.

Platinumkortets förmåner

  • Lounge-förmånen har upphört när kortet har spärrats. 

Försäkringarna

    • Reseskyddet är i kraft 12 månader efter upphörandet av avtalet om minst 50 procent av de totala direkta resekostnaderna är betalda före resan med ditt kort under kortets giltighetstid.
    • Köpskyddet gäller varor betalda med kortet och värda över 50 euro. Försäkringen är i kraft 6 månader (180 dygn) från inköpsdagen.
    • Hole in one-försäkringen upphör när kortet spärras.
  • Om det inträffar en skada, ska den försäkrade snarast möjligt skicka en skadeanmälan med bilagor till försäkringsbolaget Zurich. På försäkringsbolagets webbsidor finns information om försäkringens innehåll och även blanketter för skadeanmälan. Du kan också ringa försäkringsbolagets kundtjänst.

Övriga kreditkortstjänster

  • Uppgifterna om ditt avslutna kreditkort eller kreditkortsfakturor syns inte i Handelsbankens nätbank på Kort-fliken, och de överförs inte heller till din nya banks nätbank.