Oma Säästöpankkiin siirtyneet pk-yritykset

Handelsbanken on myynyt pk-yritysliiketoimintansa Oma Säästöpankille (OmaSp) 1.9.2024. Tältä sivulta saatte tietoa, mitä siirtyminen OmaSp:n asiakkaaksi yrityksellenne tarkoittaa.
Harmaahiuksinen nainen katsoo kameraan työpöydän ääressä

Tietoa OmaSp:lle siirtyneille yrityksille

Handelsbanken on myynyt pk-yritysliiketoimintansa OmaSp:lle.  Asiakkuutenne on siirtynyt OmaSp:lle 1.9.2024. 

Olemme toimittaneet OmaSp:lle tietoja yrityksestänne, yrityksenne edustajista ja tosiasiallisista edunsaajista sekä tietoja yrityksenne sopimuksista Handelsbankenissa ennen kaupan toteutumista, jotta yrityksenne pankkipalvelut on voitu siirtää OmaSp:lle. 

Saatte OmaSp:ltä lisätietoja.

OmaSp:lle siirtyneet tuotteet ja palvelut

  • Tilit ja talletukset 

Asiakkuutenne siirryttyä OmaSp:n uudet tilinne ovat nyt käytettävissä. Yrityksenne tilit, talletukset ja tilinkäyttöoikeudet ovat ennallaan, mutta tilinumerot ovat vaihtuneet. OmaSp on lähettänyt teille kirjeitse tiedon uusista tilinumeroista ja ohjeet käytännön toimenpiteistä. Muistattehan ilmoittaa yrityksenne muuttuneet pankkiyhteystiedot kaikille tarvittaville tahoille, kuten asiakkaillenne, palveluntarjoajillenne, maksupäätetoimittajalle ja tilityksiä hoitavalle taholle.

  • Lainat 

Lainat ja tileihin liitetyt luotot ovat siirtyneet nykyisin ehdoin ja vakuuksin OmaSp:lle, eikä teidän tarvitse näiden osalta tehdä mitään. Pankkitakaukset ovat jääneet Handelsbankeniin.  

  • Yritysverkkopankki

Yritysverkkopankkisopimus on siirtynyt OmaSp:lle. Lisäksi olette saaneet käyttöönne mobiilipankin. Saatte ohjeet yritysverkkopankin, OmaMobiilin ja OmaVahvistuksen käyttöönotosta OmaSp:n verkkosivuilta.  

OmaSp:n yritysverkkopankkiin ovat siirtyneet esimerkiksi tilitapahtumat, tiliotteet, eräpäivää odottavat maksut, maksu- ja laskuaineistot, maksupohjat ja laskuluonnokset.

  • Maksuliikennesopimukset

Maksuliikennesopimukset ovat siirtyneet OmaSp:lle. Jos yrityksenne tili on liitetty tilitoimiston tai muun kolmannen osapuolen palveluihin, varmistakaa, että heillä on olemassa oleva yhteys OmaSp:lle tai että avaatte yhteyden OmaSp:lle mahdollisimman pian.  

  • Web Services -yhteys ja maksupalvelut 

Web Services -yhteyssopimus on siirtynyt OmaSp:lle. Käyttäjätunnus, varmenteet sekä Web Services -yhteyden kanavanumero ovat ennallaan. Varmistattehan pankkiyhteysohjelmiston toimittajaltanne, että OmaSp:n yhteys sisältyy ohjelmistoonne. 

Jos hoidatte palveluntarjoajana Handelsbankeniin jäävien asiakkaiden maksuliikennettä, huomaattehan, että nykyinen Web Services -yhteys ja/tai yritysverkkopankkisopimus ovat jääneet Handelsbankeniin ja teidän on avattava uusi yhteys OmaSp:lle. 

Lähtevät maksut -aineistossa sopimuksen palvelutunnus (maksatustunnus) ei ole muuttunut. Huomioittehan, että tilinumero ja pankkitunnus (BIC) ovat muuttuneet.

Eräsiirtotiliotteen ja saapuvat viitemaksut -aineistojen toimitusjaksot ja aineistomuodot eivät ole muuttuneet. Tilitapahtumakyselyssä on otettu käyttöön OmaSp:n aineistomuoto.

Jos yrityksellänne on verkkolaskusopimus pankin kanssa, verkkolaskuosoitteenne on ennallaan, mutta operaattoritunnus on muuttunut (ITELFIHH). 

  • Pankkikortit ja tunnusluvut 

Nykyiset yrityksen tiliin liitetyt Online Debit -kortit on korvattu OmaSp Visa Business Debit -maksukorteilla. Ohjeet kortin käyttöönottoon on toimitettu kortin mukana. 

  • Rahahuoltopalvelut

Rahahuoltosopimuksenne ja mahdollinen vaihtorahan veloitusvaltakirjanne ovat siirtyneet OmaSp:lle. Saatte rahanhuoltopalveluista lisätietoa OmaSp:ltä. 

Rahastot ja vakuutukset

Kännykkä, läppäri ja kahvikuppi pöydällä

Rahastot siirtyvät S-Pankille ja vakuutukset Henki-Fennialle

Jos yrityksellänne on rahastoja tai varainhoitosopimus Handelsbankenissa, ne siirtyvät S-Pankille. 

Vakuutussopimuksenne (mm. eläke- ja sijoitusvakuutukset) siirtyvät Henki-Fennialle. 

Yrityskauppojen S-Pankin ja Henki-Fennian kanssa odotetaan toteutuvan marras-joulukuun 2024 vaihteessa. Saitte lisätietoa rahastojen sekä varainhoito- ja vakuutussopimusten siirroista ja uudet ehdot loppukesällä. 

Handelsbanken.se

OmaSp palvelee teitä

Palveluidenne siirryttyä OmaSp:lle, otattehan yhteyttä OmaSp:n asiakaspalveluun, jos teillä on kysyttävää siirtyneistä pankkipalveluista, tuotteista tai niiden käyttöönotosta. 

OmaSp:n asiakaspalvelu palvelee teitä numerossa 020 764 0600. 

Jos teillä on pankkipalveluita myös Handelsbankenissa, saatte meiltä tarpeisiinne perustuvaa neuvontaa, ja huolehdimme palveluidenne sujuvuudesta.

Lue lisää OmaSp:n sivulta:

Kysymyksiä ja vastauksia

Alla yleisimpiä asiakkuuden siirtoon liittyviä kysymyksiä ja vastauksia. Lisää yksityiskohtaisempia kysymyksiä ja vastauksia sekä ohjeita palvelujen käyttöönottoon löydät OmaSp:n verkkosivuilta osoitteesta omasp.fi/handelsbanken Avautuu uuteen ikkunaan

Sivut on tarkoitettu OmaSp:lle siirtyneille asiakkaille. 

OmaSp:n asiakaspalvelu palvelee siirtyneitä asiakkaita numerossa 020 764 0600. 

  • Asiakkuutenne on siirtynyt OmaSp:lle 1.9.2024. Olettehan muistaneet ilmoittaa yrityksen uuden tilinumeron yhteistyökumppaneillenne ja asiakkaillenne ja ottaneet yritysverkkopankin ja uuden kortin käyttöön sekä varmistaneet, että maksuliikenneyhteydet toimivat? Tarkempaa ohjeistusta palveluiden käyttöönottoon sekä muuta tietoa siirrosta löydätte OmaSp:n verkkosivuilta  omasp.fi/handelsbanken Avautuu uuteen ikkunaan. Myös OmaSp:n asiakaspalvelu auttaa ja neuvoo siirrossa.

  • Valuuttatilit, pankkitakaukset, arvopapereiden välitys- ja säilytyspalvelut ml. arvo-osuustilit, pankkitakaukset, johdannaiset ja kansainväliset cash management -palvelut, kuten GlobalOn-Line, eivät siirtyneet kaupan yhteydessä. 

    Nämä palvelut tulevat päättymään Handelsbankenissa. Kerromme palveluiden päättymisestä erikseen niille asiakkaille, joita muutokset koskevat.

  • Asiakkuutenne siirryttyä OmaSp:lle yrityksenne tilit ja tilinkäyttöoikeudet ovat ennallaan, mutta tilinumerot vaihtuivat. Muistattehan päivittää yrityksenne uudet pankkiyhteystiedot laskupohjille ja ilmoittaa ne kaikille tarvittaville tahoille, kuten asiakkaillenne, palveluntarjoajillenne, maksupäätetoimittajalle ja tilityksiä hoitavalle taholle.

    Valuuttatilit eivät ole siirtyneet OmaSp:lle.

  • Web Services -yhteyssopimus on siirtynyt OmaSp:lle. Käyttäjätunnus, varmenteet ja Web Services -yhteyden kanavanumero ovat ennallaan. Varmistattehan pankkiyhteysohjelmiston toimittajaltanne, että OmaSp:n yhteys sisältyy ohjelmistoonne. WS-yhteys OmaSp:lle tulee nyt olla avattuna. 

  • Yrityksenne käyttämät maksuliikennesopimukset ovat siirtyneet OmaSp:lle. Jos yrityksenne tili on liitetty tilitoimiston tai muun kolmannen osapuolen palveluihin, varmistakaa, että heillä on yhteys OmaSp:lle tai että yhteys avataan mahdollisimman pian. 

  • Kyllä ja OmaSp:ssä saatte käyttöönne yritysverkkopankin lisäksi myös mobiilipankin. Saatte tarkemmat ohjeet yritysverkkopankin ja mobiilipankin käyttöönottoon OmaSp:ltä. 

    OmaSp:n yritysverkkopankkiin ovat siirtyneet tilitapahtumat, tiliotteet, eräpäivää odottavat maksut, maksu- ja laskuaineistot, maksupohjat ja laskuluonnokset.

  • Yrityksen tiliin liitetyt Handelsbankenin Online Debit -kortit on korvattu OmaSp Visa Business Debit -maksukorteilla. 

    Olette saaneet uudet OmaSp Visa Business Debit -kortit loppukesällä. Ohjeet uuden kortin käyttöönotosta on toimitettu kortin mukana.

  • Lainat ja tileihin liitetyt luotot ovat siirtyneet OmaSp:lle nykyisin ehdoin ja vakuuksin, eikä teidän tarvitse näiden osalta tehdä mitään. Pankkitakaukset ovat jääneet Handelsbankeniin. 

  • Rahahuoltosopimuksenne ja mahdollinen vaihtorahan veloitusvaltakirjanne ovat siirtyneet OmaSp:lle. Saatte lisätietoa OmaSp:ltä.

  • Handelsbanken myy sijoituspalveluliiketoiminnot S-Pankille ja kaupan odotetaan toteutuvan marras-joulukuun vaihteessa. Rahastojen säilytys ja siihen liittyvä sijoituspalvelu- ja säilytyssopimus siirtyy S-Pankkiin. 

    Rahasto-omistuksiinne ei tule muutoksia, kun rahastot siirtyvät S-Pankkiin. Kaupan toteutumisen jälkeen voitte tehdä toimeksiantoja Handelsbanken-rahastoihinne S-Pankin kautta.

    Huolehdimme yrityksenne sijoituksista ja tarjoamme teille koko myyntiprosessin ajan yhtä asiantuntevaa neuvontaa ja hyvää palvelua kuin tähänkin asti.  

  • Jos haluatte jatkaa kuukausisäästämistä Handelsbankenin rahastoihin, avaattehan verkkopankin ja tilin Handelsbankeniin siirtojen väliseksi ajaksi (syys–marraskuu) mahdollisimman nopeasti, viimeistään kuitenkin syyskuun aikana. 

  • Vakuutussopimukset (mm. lainaturva-, eläke- ja sijoitusvakuutukset) siirtyvät Henki-Fennialle. Saatte vakuutussopimusten siirroista lisätietoa: handelsbanken.fi/henki-fennia

  • Yrityksenne Handelsbankenissa olleet talletukset, jotka kuuluivat Ruotsin talletussuojan piiriin, ovat siirtyneet korvattavaksi Suomen talletussuojarahastosta. Talletussuojat ovat Suomessa ja Ruotsissa hyvin samankaltaiset. Lue lisää talletussuojasta.

  • OmaSp:n palvelusopimusten ehdot ovat astuneet voimaan Handelsbankenin ja OmaSp:n välisen yrityskaupan toteutumishetkelläja asiakkuutenne on siirtynyt OmaSp:lle 1.9.2024. 

  • Jos olette ilmoittaneet vastustavanne sopimusten siirtoa, tili-, kortti-, verkkopankki- ja maksupalvelusopimukset pysyvät toistaiseksi voimassa Handelsbankenissa. Sopimukset kuitenkin irtisanotaan yrityskaupan toteutumisen jälkeen. 

    Huomioittehan, että kaupan toteutumishetkellä Handelsbankenissa olleet lainat ovat siirtyneet OmaSp:lle. Lainojen siirtoa ei voi vastustaa.

Turvaa yrityksesi tiedot

Muista turvallisuus pankkiasioinnissa

Muistutamme, että pankit eivät koskaan pyydä yrityksenne verkkopankkitunnuksia sähköpostitse, tekstiviestillä tai puhelimitse.

Älä kirjaudu verkkopankkitunnuksilla sähköpostissa tai tekstiviestissä olevien linkkien kautta. Poista epäilyttävä viesti avaamatta sitä.