Information till privatkunder som har flyttat över till Fennia Liv

På den här sidan får du information om hur försäljningen av livförsäkringstjänsterna i Handelsbanken Finland påverkar din kundrelation och dina försäkringar.

Försäkringar som har överförts till Fennia Liv

  • Låneskydd

  • Placeringsförsäkringar

  • Pensionsförsäkringar

  • Kapitaliseringsavtal


Fennia Liv önskar dig välkommen som kund

Ung kvinna klädd i grönt som ler i vinden

Fennia är ett finländskt försäkringsbolag som ägs av sina kunder. Bolaget har har starka rötter och lång erfarenhet av försäkringsverksamhet. Fennias tjänster tillhandahålls av Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia som är specialiserat på skadeförsäkring, av Försäkringsaktiebolaget Fennia Liv som erbjuder frivilliga liv-, pensions- och sparförsäkringar samt av servicebolaget Fennia-service Ab. Fennia Liv är ett helägt dotterbolag till Fennia.  

Frågor och svar

Här kan du läsa de vanligaste frågorna och svaren gällande överföringen till Fennia Liv. 

  • Din kundrelation hos Fennia Liv fortsätter som förut. Du ser försäkringarna som har överförts i Fennia Livs nättjänst Mitt Fennia från och med 3.12.2024.

  • De försäkringar du tecknat i Handelsbanken fortsätter på samma sätt, även om din försäkringsgivare har bytts i samband med affären. Du kan bekanta dig med Fennias försäkringsprodukter på adressen fennia.fi.

  • Livförsäkringen, som garanterar återbetalningen av ditt lån vid dödsfall, fortsätter att gälla helt normalt. I samband med slutförandet av affären har din försäkringsgivare bytts ut till Fennia Liv. Ditt låneskydd har förts över till Fennia Liv och du behöver inte göra några ändringar i det.  Försäkringsbolaget ansvarar för att hålla låneskyddet, som är kopplat till ifrågavarande lån, i kraft även om lånet förs över till en annan bank. 

  • Efter överföringen till Fennia Liv är det Fennia Liv som fakturerar försäkringspremierna. Du kan beställa en e-faktura av Fennia Liv i din nätbank. Du har väl kommit ihåg att avsluta de återkommande överföringarna från kontona i Handelsbanken. Observera att när du får din första faktura från Fennia Liv, så är faktureringsuppgifterna inte längre desamma (t.ex. kontonummer och referens).

  • De placeringsportföljer som Handelsbanken administrerar har upphört i samband med att affären har slutförts. Portföljerna har ersatts med nya placeringskorgar som Fennia Liv erbjuder i samarbete med S-Banken. Fennia Liv skickar tilläggsinformation om placeringskorgarna i december.

  • Din försäkringsgivare har bytts till Fennia Liv i samband med slutförandet av affären. Placeringsobjekt och ändringarna gällande försäkringar har trätt i kraft 1.12.2024.

  • Din försäkring har överförts till Fennia Liv och kapitalförvaltningstjänsten tillhandahålls av S-Banken efter att affären slutförts. Du får tilläggsinformation av Fennia Liv: fennia.fi/handelsbanken Öppnas i nytt fönster.

  • Dina försäkringar och placeringsobjekten i den förblir tillsvidare oförändrade. Vi har skickat information om eventuella ändringar i placeringsobjekten per brev i september.

    Du får tilläggsinformation av Fennia Liv fennia.fi/handelsbanken Öppnas i nytt fönster

  • Försäkringarnas driftskostnader förblir oförändrade. Försäkringens driftkostnad och fast avgift debiteras i fortsättningen alltid den sista bankdagen i kalendermånaden. Vi har skickat information om ändringarna gällande försäkringar per brev i september 2024. 

    Du får tilläggsinformation av Fennia Liv:  fennia.fi/handelsbanken Öppnas i nytt fönster

  • Du ser dina försäkringsuppgifter och ditt nya försäkringsnummer i Fennia Livs nättjänst Mitt Fennia från och med 3.12.2024. Läs mera om Mitt Fennia på Fennias nätsida på adressen  fennia.fi/handelsbanken Öppnas i nytt fönster.

  • Ja, du måste göra en ny e-fakturabeställning om du vill ta emot e-fakturor även i fortsättningen. Du kan göra en ny e-fakturabeställning i nätbanken du har i bruk.  Du behöver ditt nya försäkringsnummer för att göra en ny e-fakturabeställning. Du hittar ditt nya försäkringsnummer i Fennia Livs nättjänst Mitt Fennia från och med 3.12. Du kan också kontakta Fennias kundtjänst. Du hittar kontaktuppgifterna på Fennias nätsida  fennia.fi/handelsbanken Öppnas i nytt fönster.

  • Intressebevakningsbeslut och -fullmakterna har överförts automatiskt från Handelsbanken till Fennia Liv. För andra fullmakter måste du vid behov utfärda en ny fullmakt i Fennia Livs nättjänst Mitt Fennia. 

  • Ja, förfallodagen för Låneskyddsförsäkringens försäkringsavgift är från och med 1.1.2025 alltid den 10 dagen i månaden.  Försäkringsavgiften faktureras framöver månadvis i efterskott. 

  • Försäkringarnas pantinnehavare har bytts, om din bankkundrelation har flyttats från Handelsbanken. Din försäkring är pantsatt, som hittills, till förmån för långivaren kopplad till försäkringen. 

  • Ja, Fennia Liv betalar pensionen framöver alltid kalendermånadens 1 bankdag. Notera, att pensionsutbetalningen i december betalas först 9.12.2024 på grund av överföringen. 

  • Placeringskorgen i Handelsbanken har i samband med företagsaffären bytts till en placeringskorg som erbjuds av Fennia Liv och som förvaltas av S-Banken.

    Mera information om de nya placeringskorgarna finns på Fennias nätsida fennia.fi/handelsbanken Öppnas i nytt fönster.

  • Dina självvalda fonder förblir oförändrade i samband med överföringen av kundrelationen. 

  • Fennia Liv betjänar dig efter att affären har slutförts, från och med 2.12.2024. De mera detaljerade kontaktuppgifterna och öppettiderna finns på adressen fennia.fi/handelsbanken. Du kan sköta om ärenden gällande försäkringar i Fennia Livs nättjänst Mitt Fennia. Läs mera om Fennia Liv på Fennias nätsida  fennia.fi/handelsbanken Öppnas i nytt fönster

  • Tavoite-placeringskorgarnas verksamhet har upphört i samband med överföringen av försäkringen 30.11.2024. Försäkringsbolaget eller kapitalförvaltaren vald av bolaget förvaltar inte framöver försäkringens placeringsfördelning. Försäkringens  värdeutveckling är från och med 1.12.2024 kopplad till de fonder, som senast bildade Tavoite-placeringskorgens interna fördelning. Försäkringen värde, de fonder som ingår i den eller ömsesidiga värdet mellan dem förändras inte vid tidpunkten för försäkringens överföring. Om du vill, kan du i fortsättningen själv välja de placeringsobjekt som försäkringen innehåller från det utbud av placeringsobjekt som Fennia Liv erbjuder. Du kan ändra på placeringsobjekten i nättjänsten Mitt Fennia. Mera info om placeringsobjekten och nättjänsten Mitt Fennia hittas på Fennias nätsida på adressen  fennia.fi/handelsbanken Öppnas i nytt fönster

Fennia Liv betjänar dig

Leende kvinna med rött hår

Efter att dina försäkringar har överförts till Fennia Liv ber vi dig vara i kontakt med Fennia Livs kundtjänst, om du har frågor om dina överförda försäkringar och användningen av Fennia Livs tjänster. 

Läs mera på Fennia Livs sidor:

Skydda dina uppgifter

Kom ihåg att vara omsorgsfull i dina bankärenden

Vi påminner om att bankerna aldrig ber om dina bankkoder via e-post, SMS eller telefon. 

Logga inte in med dina bankkoder via länkar i ett e-postmeddelande eller SMS. Radera det misstänkta meddelandet utan att öppna det.