Bankbyte för företag och husbolag
Uppsägning av tjänster
Kontona stängs och betaltjänsterna upphör i juni 2025
Handelsbanken upphör med sin verksamhet i Finland och vi avvecklar våra tjänster på ett kontrollerat sätt.
Vi säger upp företagskonton och betaltjänster att upphöra enligt följande tidtabell:
- Konton och till kontona anslutna betaltjänster 30.6.2025
- Web Services-förbindelse, nätbanken för företag, GlobalOn-Line och internationella filtjänster 10.8.2025
- Nätfakturering i nätbanken för företag 27.4.2025
- Penninghanteringstjänster 19.6.2025
Så här överför ni tjänsterna till en annan bank
Om företaget redan har ett konto i en annan bank finns det två sätt att överföra tjänsterna: fullmakt från en annan bank eller ett uppdrag i Handelsbanken.
Notera! För överföring av lån krävs alltid en fullmakt från en annan bank.
Överföring av tjänsterna med fullmakt
Kontakta er bank och be den att skicka Handelsbanken nödvändiga fullmakter för överföring av lån, uppsägning av konto och tillhörande tjänster samt överföring av kontomedel.
Överföring av tjänsterna som ett uppdrag
- Överför pengarna på ert konto till en annan bank i nätbanken för företag.
- Fyll i blanketten för begäran om kontoavslutning nedan.
Om ni inte har nätbank för företag, vänligen fyll i blanketten för begäran om kontoavslutning nedan. Ange även kontonumret till vilket pengarna på det konto som ska avslutas överförs.
Observera att överföringsuppdrag som överstiger 10 000 euro kräver ett styrelsebeslut.
Om ni inte har konto i en annan bank
Hitta en ny bankpartner omedelbart och öppna ett konto och andra banktjänster hos den nya banken.
Be den nya banken skicka nödvändiga fullmakter till Handelsbanken.
Observera även följande före slutet av tjänsterna
- Samla era kontoutdrag innan ni avslutar era tjänster. En expeditionsavgift enligt prislistan debiteras för kontoutdrag som begärs i efterhand.
- Be Handelsbanken att avbryta tjänsterna först när alla tjänster är i drift i er nya bank och i bokförarens system.
- Betalningar kan inte göras till ett stängt konto – de kommer att returneras till betalaren.
Avslutande av konto
Genom att fylla i blanketten nedan kan ni utföra ett uppdrag för avslutandet av era konton.
Om möjligt, vänligen flytta över tillgångarna till en annan bank själv och först därefter be om att kontona ska avslutas.
Till sist undertecknas blanketten elektroniskt. Man kan identifiera sig i underskriftstjänsten med alla bankers bankkoder. I anmälan används Visma Signs tjänst för undertecknande.
VismaSigns dataskyddsbeskrivning (på finska) Öppnas i nytt fönster
Företagskund
Utför ett uppdrag för avslutande av konton.
Företagskontoret sköter uppdrag för företag, samfund, kommuner och fastighetsbolag.
Husbolagskund
Utför ett uppdrag för avslutande av konton.
Bostadsaktiebolagskontoret sköter uppdrag för husbolag och disponenter.
Observera dessa datum
Betaltjänster
Betalningsuppdrag behandlas 30.6.2025 på normalt sätt fram till kl. 19. Efter detta verkställer vi inte längre några betalningsuppdrag.
Efter att kontona avslutats returneras ankommande betalningar till betalaren. Ankommande betalningar överförs inte automatiskt till annat konto.
Begränsad tillgång till bankförbindelser 1.7.–10.8.
Efter att betaltjänster upphört i slutet av juni kan ni via Web Services-förbindelsen och nätbanken för företag hämta elektroniska kontoutdrag, ankommande referensbetalningar och nätfakturor fram till 10.8.2025. Observera dock att betaltjänsterna upphör i slutet av juni.
Ni kan inte längre skapa och skicka fakturor med nätbankens nätfaktureringstjänst efter 27.4.2025.
I GlobalOn-Line kan ni kontrollera kontotransaktioner fram till 10.8.2025.
Penninghanteringstjänster
Ta kontakt med en annan bank och avtala med den nya banken om de penninghanteringstjänster ni behöver. De sista kassaredovisningarna med ett krediteringskonto i Handelsbanken ska inlämnas i ett nattfack eller skickas för uppräkning senast 19.6.2025.
Vanliga frågor
-
Räntan på konton ändrades till noll 1.1.2025. Ändringen gäller inte tidsbundna placeringsinsättningar.
-
Husbolagens och företagens konton avslutas och betalningstjänsterna upphör 30.6.2025.
Vi säger upp våra husbolagstjänster produktvis så som god banksed förutsätter. Vi skickar i god tid ut uppsägningsbreven för varje enskild tjänst.
-
- Om ni redan har påbörjat processen med att byta bank, be er nya bank skicka behövliga fullmakter till Handelsbanken.
- Om ni redan har en annan bank och inte har gällande finansieringsavtal i Handelsbanken kan ni begära att ert konto avslutas med .
Vi kommer att införa nätfakturering våren 2025. Om ni säger upp ert skötselkonto för era lån innan vi tar i bruk nätfaktureringen, fakturerar vi låneraterna som pappersfaktura.
Vänligen se till att er nätfakturaadress är korrekt i TIEKE:s nätfakturaregister verkkolaskuosoite.fi. Öppnas i nytt fönster
-
Låneavtalen gäller som tidigare. Vi förbehåller oss rätten att justera prissättningen av avtalen när marginalperioden byts.
-
Ja. Vi debiterar inte några extra avgifter för en förtida slutbetalning av lån. Ni betalar endast lånekapitalet och räntan. Vi strävar efter att göra det så lätt som möjligt för våra kunder att byta bank.
För extra amorteringar gjorda av husbolagets aktieägare debiterar vi en avgift enligt prislistan. Den är för närvarande 300 euro.
-
För extra amorteringar gjorda av husbolagets aktieägare debiterar vi en avgift enligt prislistan. Den är för närvarande 300 euro.
-
Vi beviljar inte längre husbolag några nya lån.
-
Efter 30.6.2025 när konto- och betalningstjänsterna har avslutats fakturerar vi låneraterna antingen som nätfaktura eller som pappersfaktura. Vi tar i bruk nätfakturering senast i juni 2025.
Husbolaget måste ingå avtal med sin nya bank om mottagande av nätfaktura senast i juni 2025, så att nätfaktureringen av låneraterna lyckas. I annat fall skickar vi en pappersfaktura.
Vänligen se till att er nätfakturaadress är korrekt i TIEKE:s nätfakturaregister verkkolaskuosoite.fi Öppnas i nytt fönster.
-
Kontoren är beläget i Gräsviken. Ärendena sköts per telefon eller på distans.
-
Handelsbanken upphör med sin verksamhet i Finland. Tjänsterna för privatkunder samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna har sålts till S-Banken, tjänsterna för SMF-företag till Oma Sparbank och livförsäkringarna till Fennia Liv.
De tjänster som inte har sålts kommer att avvecklas stegvis. Detta gäller bland annat tjänsterna för företag, samfund och kommuner samt husbolag.
-
- Öppna Handelsbankens hemsida handelsbanken.fi.
- Klicka på knappen "Logga in" i hörnet uppe till höger och välj "Identifiering".
- Knappa in koden du fått i det tomma fältet och klicka på "Fortsätt".
- Identifiera dig med bankkoder eller mobilcertifikat. Du kan använda Handelsbankens eller de övriga bankernas bankkoder.
När du har identifierat dig kan du fortsätta att sköta dina ärenden per telefon.
Lån och bankgarantier
Lån och bankgarantier fortsätter oförändrat. Vi tar inte ut några extra avgifter för förtida återbetalning av hela lånet.
Vi inför e-faktura våren 2025. Om ni stänger ert låneservicekonto innan e-fakturering införs fakturerar vi lånebetalningarna med pappersfaktura. Se till att er e-fakturaadress är uppdaterad i TIEKEs tjänst (verkkolaskuosoite.fi).
Läs mer:
Saldointyg
Ni kan beställa saldointyg och kontoutdrag från yrityskonttori@handelsbanken.fi.
Intyget finns på finska eller svenska.
Vi tar ut en serviceavgift på 40,00 euro för saldointyget.
Vad händer om ni inte gör något?
Vi kommer att stänga ert konto 30.6.2025, även om ni inte gör något. Vi skickar ett pappersutdrag till er den sista dagen.
Om det finns pengar på ert konto efter slutdatumet för kontoavtalet kommer vi att hålla dessa medel räntefria för ert konto.
Pantsatta konton och hyressäkerhetskonton kommer också att avslutas den 30.6.2025. Löftet gäller dock. Vi kommer att hålla medlen på kontot räntefritt för förmånstagaren tills förmånstagaren meddelar oss att panten upphör. Efter detta kan medlen tas ut.
Uppsägningen gäller inte tidsbundna placeringsinsättningar som förfaller enligt överenskomna villkor före 30.6.2025.
Vänligen överför pengarna på ert konto i Handelsbanken till annan bank så snart som möjligt, senast 30.6.2025.
Ta kontakt
Vänligen kontakta oss om ni har några frågor. Vi betjänar
husbolag och disponenter på bostadsaktiebolagskontoret tel: 010 444 2820 (lna/msa)
- företag, samfund och kommuner på företagskontoret tel: 010 444 2800 (lna/msa)
Tack för att ni varit kund hos oss!