Privatkundskontoret

Allt på ett ställe för privatkunder

Huvudkontorets lobby med Handelsbankens logga på väggen

Vi sköter privatkundernas alla bankärenden i ett bankkontor. Du kan kontakta oss per telefon eller på distans.

Telefon:

Kundtjänst 010 444 2442 (lna/msa)
Övriga ärenden 010 444 2880 (lna/msa) 

E-post: henkiloasiakas@handelsbanken.fi 

Var beredd på att identifiera dig endera med bankkoder eller mobilcertifikat så vi kan betjäna dig så smidigt som möjligt.

Kontorets avvikande öppettider under julen

24.12 stängd
25.12 stängd
26.12 stängd

31.12 kl. 10.00-13.00. Kundtjänst tfn 010 444 2442 (lna/msa) kl. 9.00-13.00

1.1 stängd
6.1 stängd

God jul och gott nytt år!

Kontakt

Adress
Itämerenkatu 11-13
00180
 
Helsinki
Visa på karta Öppnas i nytt fönster
Telefon

Ärendehantering 

Ärendehantering sker per telefon eller på distans.

Öppettider
Måndag
10:00 - 15:00
Tisdag
10:00 - 15:00
Onsdag
10:00 - 15:00
Torsdag
10:00 - 15:00
Fredag
10:00 - 15:00
Kontanter
Nej
Swift/BIC
HANDFIHH

Våra tjänster avvecklas stegvis

Handelsbanken upphör med sin verksamhet i Finland.

Privatkunds-, kapitalförvaltnings- och investeringsverksamheten har 1.12.2024 sålts till S-Banken och livförsäkringsverksamheten (inklusive investerings-, pensions- och låneskyddsförsäkringar) till Fennia Liv. Verksamheten för smf-företag och smf-företagare (exkl. kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna) har överförts till Oma Sparbank (OmaSp) 1.9.2024.

Den övriga verksamheten avvecklas på ett kontrollerat sätt. Vi tar inte längre emot nya kunder.

Tills vidare betjänar vi våra kunder inom ramen för gällande avtal. Vi informerar kunderna i god tid när de enskilda tjänsterna upphör.

Kontona stängs och betaltjänsterna upphör

Konto- och betaltjänster för privatkunderna upphör i mars 2025.

Vi uppmuntrar våra kunder att överföra sina banktjänster till en annan bank.

Läs mera:

Vanliga frågor

  • Handelsbankenkoncernen informerade år 2021 att den kommer att dra sig ur den finländska marknaden. Koncernen har sålt en del av verksamheten i Finland:

    • privatkunds- samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna till S-Banken 1.12.2024
    • livförsäkringsverksamhet inklusive investerings-, pensions- och låneskyddsförsäkringar till Fennia Liv 1.12.2024
    • verksamhet för SMF-företag och företagares personliga banktjänster (exkl. kapitalförvaltning och investeringstjänster) till Oma Sparbank 1.9.2024.

    Den verksamhet som inte säljs, såsom tjänster till stora företag och samhällen, kommuner och fastighetsbolag samt bostadsaktiebolag kommer att avvecklas på ett kontrollerat sätt. 

  • Brukskonton för privatkunder och bankkort kopplade till brukskonton stängs i mars 2025.

    Kreditkort har stängts 30.11.2024.

  • Krediträntan för kontoavtal är fast 0,00 procent från 1.1.2025.
     
    Ändringen av krediteringsräntan för kontoavtal gäller inte för tidsbundna placeringsinsättningar eller bostadssparkonton. Istället kommer krediteringsräntan för investeringskontot avsett som sparkonto att vara fast 0,00 procent i framtiden.
     
    Du har tre alternativ:
     
    1. Godkännande av ränteändringen. I det här fallet behöver du inte göra någonting utan dina nuvarande kontoavtal kommer att fortsätta i enlighet med de nya villkoren.
    2. Motstånd mot ränteförändringar. Kontakta vår kundtjänst senast 31.12.2024. I det här fallet kommer vi att säga upp ditt kontoavtal före mars 2025.
    3. Uppsägning av kontoavtalet. I detta fall upphör kontoavtalet före 1.1.2025.
  • Mobilbanken har stängts permanent 29.11.2024. Du kan använda nätbanken och den tillhörande identifieringstjänsten fram till slutet av mars 2025, då nätbanken stängs.

  • Dina låneavtal kommer att fortsätta oförändrade. När våra konto- och betaltjänster har upphört fakturerar vi låneåterbetalningarna med pappersfaktura.

    Vi beviljar inte längre nya lån.

  • Handelsbanken upphör med sin verksamhet i Finland och våra tjänster upphör. Vi ber dig att överföra dina banktjänster till en annan bank.