Privatkundskontoret

Allt på ett ställe för privatkunder

Huvudkontorets lobby med Handelsbankens logga på väggen

Vi sköter alla bankärenden för privatkunder som tills vidare förblivit i banken i ett bankkontor. Du kan kontakta oss med nätbanksmeddelande, per telefon eller på distans.

Telefon:

Kundtjänst 010 444 2442 (lna/msa)
Övriga ärenden 010 444 2880 (lna/msa) 

Var beredd på att identifiera dig endera med bankkoder eller mobilcertifikat så vi kan betjäna dig så smidigt som möjligt.

Skicka inte känslig information, såsom ditt personnummer, via e-post.

Kontakt

Adress
Itämerenkatu 11-13
00180
 
Helsinki
Visa på karta Öppnas i nytt fönster
Telefon

Ärendehantering 

Ärendehantering sker per telefon eller på distans.

Öppettider
Måndag
10:00 - 15:00
Tisdag
10:00 - 15:00
Onsdag
10:00 - 15:00
Torsdag
10:00 - 15:00
Fredag
10:00 - 15:00
Kontanter
Nej
Swift/BIC
HANDFIHH

Våra tjänster avvecklas stegvis

Handelsbanken upphör med sin verksamhet i Finland.

Privatkunds-, kapitalförvaltnings- och investeringsverksamheten har 1.12.2024 sålts till S-Banken och livförsäkringsverksamheten (inklusive investerings-, pensions- och låneskyddsförsäkringar) till Fennia Liv. Verksamheten för smf-företag och smf-företagare (exkl. kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna) har överförts till Oma Sparbank (OmaSp) 1.9.2024.

Den övriga verksamheten avvecklas på ett kontrollerat sätt. Vi tar inte längre emot nya kunder.

Tills vidare betjänar vi våra kunder inom ramen för gällande avtal. Vi informerar kunderna i god tid när de enskilda tjänsterna upphör.

Kontona stängs och betaltjänsterna upphör

Konto- och betaltjänster för privatkunderna upphör i mars 2025.

Vi uppmuntrar våra kunder att överföra sina banktjänster till en annan bank.

Läs mera:

Vanliga frågor

  • Du kan skicka en avslutsbegäran via ett meddelande i nätbanken. Kom ihåg att ange ditt nuvarande kontonummer i meddelandet. Alternativt kan du fylla i avslutsbegäran digitalt: Digitala blanketter.

  • Under tre månaders tid efter 1.12.2024 då kontona flyttades över till S-Banken försöker Handelsbanken förmedla alla betalningar som betalas in på ditt gamla konto hos Handelsbanken till ditt nya konto på S-Banken. Betalningen borde synas på S-Bankens konto inom två bankdagar efter att betalningen är gjord. Ifall betalningen inte kan överföras till S-Banken returnerar vi betalningen till sändaren.

  • Handelsbanken skickar ett kreditkortsutdrag per post. Du kan se din kreditkortsskuld på din kreditkortsfaktura. Alternativt kan du kontakta vår kundtjänst. Vänligen förbered dig på att identifiera dig med en finsk banks nätbankskoder eller mobilcertifikat under samtalet.

  • Du kan fortfarande hämta kontoutdrag via Handelsbankens nätbank. Gå till fliken "Konton" och välj sedan "Funktioner" och "Nätkontoutdrag". Du kan också begära kontoutdrag genom att skicka ett meddelande via nätbanken eller genom att kontakta vår kundtjänst. En serviceavgift enligt prislistan debiteras för att hämta kontoutdrag.

  • Du kan fylla i en begäran om överföring av tillgångarna från ett avslutat konto här: Digitala blanketter

  • Handelsbankenkoncernen informerade år 2021 att den kommer att dra sig ur den finländska marknaden. Koncernen har sålt en del av verksamheten i Finland:

    • privatkunds- samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna till S-Banken 1.12.2024
    • livförsäkringsverksamhet inklusive investerings-, pensions- och låneskyddsförsäkringar till Fennia Liv 1.12.2024
    • verksamhet för SMF-företag och företagares personliga banktjänster (exkl. kapitalförvaltning och investeringstjänster) till Oma Sparbank 1.9.2024.

    Den verksamhet som inte säljs, såsom tjänster till stora företag och samhällen, kommuner och fastighetsbolag samt bostadsaktiebolag kommer att avvecklas på ett kontrollerat sätt. 

  • Brukskonton för privatkunder och bankkort kopplade till brukskonton stängs i mars 2025.

    Kreditkort har stängts 30.11.2024.

  • Krediträntan för kontoavtal är fast 0,00 procent från 1.1.2025.
     
    Ändringen av krediteringsräntan för kontoavtal gäller inte för tidsbundna placeringsinsättningar eller bostadssparkonton. Istället kommer krediteringsräntan för investeringskontot avsett som sparkonto att vara fast 0,00 procent i framtiden.
  • Mobilbanken har stängts permanent 29.11.2024. Du kan använda nätbanken och den tillhörande identifieringstjänsten fram till slutet av mars 2025, då nätbanken stängs.

  • Dina låneavtal kommer att fortsätta oförändrade. När våra konto- och betaltjänster har upphört fakturerar vi låneåterbetalningarna med pappersfaktura.

    Vi beviljar inte längre nya lån.

  • Handelsbanken upphör med sin verksamhet i Finland och våra tjänster upphör. Vi ber dig att överföra dina banktjänster till en annan bank.

  • Handelsbankenkontorens utrymmen överfördes till S-Banken 1.12.2024 i samband med företagsaffären. 

    Bankärenden för privatkunder som är kvar i Handelsbanken har nu koncentrerats till privatkundskontoret, där du kan sköta dina ärenden per telefon och på distans.

  • Kontaktuppgifterna för de kundansvariga som har flyttat över till S-Banken finns på adressen s-banken.fi/handelsbanken Öppnas i nytt fönster. Du får också kontakt med de kundansvariga via S-mobil och S-Bankens webbank. 

    1. Öppna Handelsbankens nätsida på adressen handelsbanken.fi

    2. Klicka på "Logga in" i det övre högra hörnet och välj "Identifiering"

    3. Mata in koden som du fått av kundbetjänaren i det tomma fältet och klicka på "Fortsätt".

    4. Identifiera dig med bankkoder eller mobilcertifikat. Du kan identifiera dig med Handelsbankens eller en annan banks koder. 

    När du har identifierat dig kan du fortsätta sköta ärenden per telefon.