Tillgänglighetsutlåtande för Handelsbankens öppna sidor

Den finska lagen om tillhandahållande av digitala tjänster kräver, att banken bygger sina nät- och mobiltjänster så, att möjligast många kan använda dem.

I tillgänglighetsutlåtandena kan du läsa om tillgängligheten i våra tjänster. Vi hänvisar till den internationella standarden WCAG 2.1 och tillgänglighetskraven på A- och AA-nivå. Dessa ska vara uppfyllda för att våra tjänster ska uppfylla lagens krav.


Tillgänglighetsanalysens resultat

Ikon: bokstaven i omgiven av en cirkel.

Tillgänglighetsutlåtandet är publicerat 11.12.2020 och senast uppdaterat 9.1.2024.

Banken har själv gjort tillgänglighetsanalysen. Handelsbanken.fi-sidorna uppfyller till stor del tillgänglighetskraven.

Korrigeringen av tillgänglighetsbristerna kommer att fortsätta under år 2024.


Navigering, menyer och länkar

  • På enstaka sidor används samma länktext för flera olika destinationer. Det kan vara problematisk för användare av hjälpmedelsteknik, särskilt om de inte kan se det visuella sammanhanget.
    2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • På enstaka sidor saknar en inbyggd ram textalternativ. En titel som sammanfattar det visuella innehållet hjälper skärmläsaranvändare att förstå syftet med en iframe på sidan.
    4.1.2 Namn, roll, värde
  • På enstaka sidor är element-ID:n inte unika. Även om många besökare kan få informationen från den visuella layouten, förlitar sig besökare med skärmläsare på att sidelement markeras korrekt i HTML-koden.
    4.1.1 Parsing
  • På enstaka sidor är vissa behållarelement tomma. Roller ger information om innehållsstrukturen och hur sidelement passar ihop.
    5.2.5 Inte hindrande

Språk och innehåll

  • Vissa videor saknar undertext. Undertexter är ett annat sätt att komma åt en videos ljuddel. Deras huvudsyfte är att göra videor tillgängliga för personer som är döva eller har nedsatt hörsel.
    1.2.2 Undertexter
  • I enstaka tabeller har inga dataceller tilldelats tabellrubriken. Datatabeller kan vara svåra att läsa för personer som är blinda eller har nedsatt synförmåga, speciellt om tabellen innehåller mycket information.
    1.3.1 Information och relationer
  • Det saknas text i rubriker på vissa sidor. Rubriker hjälper till att dela upp innehållet och underlättar för besökare att hitta information på en sida. De måste ställas in korrekt så att besökare som använder skärmläsare kan använda dem på detta sätt.
    1.3.1 Information och relationer
  • Text klipps av när den storleksändras i webbplatsens brödsmula (eller länkstig). Det kan göra att besökare med nedsatt syn kanske inte kan ta del av information om texten klipps av när den förstoras.
    1.4.4 Förändring av textstorlek

Tillgänglighetsrespons

Man med hörlurar, mikrofon och en dator.

Om du vill kommentera tillgängligheten i våra tjänster, ber vi dig skicka oss ett e-postmeddelande på adressen saavutettavuuspalaute@handelsbanken.fi. Vi svarar inom 14 dagar.

Du kan också lämna din respons genom att fylla i en blankett för tillgänglighetsrespons.

Om du inte är nöjd med vårt svar, kan du skicka en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland Öppnas i nytt fönster.

Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
Tfn 0295 016 000 (växel)

tillganglighetskrav.fi (regionförvaltningsverket i Södra Finland) Öppnas i nytt fönster