Valitse sopiva maksutapa
Maksa kortilla tililtä tai verkkomaksulla suoraan tililtä.Kortilla maksaminen antaa oikeuden maksun palautukseen
Kun olet maksanut kortilla, voit saada rahat takaisin, jos et saa maksamaasi tuotetta tai tuote on viallinen.
Maksaminen verkkokaupassa
Korttireklamaatio
Voit tehdä reklamaation, jos korttilaskulla on tapahtumia, joita et tunnista tai veloituksessa on virheitä, mutta myös jos et ole saanut maksettua tuotetta tai palvelua.
Tässä on ohjeet, miten menetellä, jos matka tai tapahtuma on peruuntunut ja liput on maksettu luottokortilla.
Korttien reklamaatiot peruuntumisten takia
Jos et saa asiaa sovittua matkan- tai tapahtumajärjestäjän kanssa, täytä reklamaatiolomake ja lähetä meille.
PSD2-maksupalveludirektiivi on tuonut muutoksia maksamiseen
Mitä minun asiakkaana tulee tietää maksupalveludirektiivin tuomista muutoksista?
Vahvan tunnistamisen vaatimus koskee kaikkea sähköistä maksamista, kuten korttimaksamista verkkokaupoissa ja sovelluksissa. Kuluttajalle muutos näkyy siten, että maksettaessa verkkokauppaostoksia kortilla kuluttaja saa aiempaa useammin kehotuksen maksun lisävahvistamiseen.
Handelsbanken on ottanut käyttöön mobiililaitteissa toimivan Vahvista-sovelluksen. Sovelluksen lataat älypuhelimeen AppStoresta ja GooglePlaysta.
Entä jos minulla ei ole älypuhelinta?
Voit edelleen käyttää Handelsbankenin paperista tunnuslukulistaa.
Tunnuslukulistan lisäksi maksuissa ja myös verkkopankkiin kirjautumisessa vaaditaan lisävahvistusta. Lisävahvistus koostuu koodista, jonka saat tekstiviestinä puhelimeesi ja jonka annat avaintunnuskortin turvaluvun lisäksi.
PSD2 lyhyesti
Maksupalveludirektiivin (PSD2) tarkoituksena on parantaa kuluttajansuojaa ja maksupalvelujen turvallisuutta. Lisäksi pyrkimyksenä on lisätä palvelujen kilpailua.
Direktiivi mahdollistaa myös sen, että kuluttaja voi hallinnoida tilejään ja maksaa ostoksia oman pankkinsa lisäksi myös muiden rekisteröityjen palveluntarjoajien palvelujen kautta.
Korttiostojen vahvistaminen verkossa muuttuu
Jos korttisi on myönnetty 25.1. jälkeen, tarvitset ostojen vahvistamiseen kiinteän salasanan
Turvallisten verkko-ostojen tekeminen kortilla edellyttää kortinhaltijan vahvaa tunnistamista. Kun teet uudella kortillasi verkko-ostoja, tarvitset maksun vahvistamiseen sekä kiinteän salasanan että kertakäyttöisen tunnuksen, jonka saat tekstiviestinä maksuhetkellä.
Aseta kiinteä salasana verkkopankissa, kun saat uuden kortin.
Näin maksat verkossa
Maksa kortilla verkkokaupassa
Kortilla maksaminen on turvallista, kunhan valitset verkkokaupat ja -palvelut huolella. Valvomme korttitapahtumia ja jos havaitsemme yllättäviä maksuja, soitamme sinulle.
Toisinaan pyydämme sinua varmentamaan verkko-ostosi. Sinulta pyydetään maksuhetkellä salasana, jonka lähetämme tekstiviestinä. Voimme pyytää varmennusta, jos teet ostoksen vieraalta tietokoneelta, asioit ulkomaisessa verkkokaupassa tai teet tavallista suuremman ostoksen.
Korttimaksusta maksun palautusta
Jos olet tilannut verkosta tuotteen, jota ei koskaan toimitettu tai joka on viallinen, voit pyytää maksun palautusta. Tämä on arvokas etu vaikkapa matkaa ostettaessa. Jos matkatoimisto tai lentoyhtiö menee konkurssiin ja matka peruuntuu, voit saada rahasi takaisin.
Korttimaksu tililtä
Debit-kortilla maksat ostokset pankkitililtäsi. Tiliä veloitetaan parin päivän sisällä ostopäivästä. Jos olet maksanut luotolla, mahdollisen luottokorttilaskun voit maksaa kokonaisuudessaan eräpäivänä tai erissä.
Verkkomaksu tililtä
Verkkomaksussa kirjaudut sisään verkkomaksupalveluun ja maksat suoraan tililtä kaupalle. Kauppa ei näe tilinumeroa tai muita tilitietoja.
Jos sinulla on kysymyksiä ostoksesta, sinun tulee ottaa yhteyttä kauppaan. Pankki vain välittää maksun.
Verkkomaksu toimii vain Suomessa ja on maksuton.
P.S. Monien palveluntarjoajien, kuten viranomaisten, verkkopalveluissa tunnistaudut samoilla verkkopankkitunnuksilla, vaikka et maksaisikaan mitään.
Suojaa korttisi
Rajoita korttisi käyttöä
Verkkopankissa voit rajoittaa kortin käyttöä. Voit valita, miten laajasti korttia voi käyttää eri maissa. Lisäksi päätät, voiko kortillasi tehdä verkko-ostoksia.
Voit muokata rajoituksia tarpeen mukaan.
Sulje kortti
Voit sulkea kortin verkkopankissa Kortit-näkymässä tai soittamalla numeroon
+358 (0)9 4272 2772 (mpm/pvm)
Tallenna numero puhelimeesi. Sulje kortti heti, jos
- se on kadonnut tai varastettu
- huomaat, että kortilla on tehty asiattomia ostoksia.