Betalning med e-faktura

E-fakturatjänsten upphör 18.11.2024

E-fakturatjänsten upphör 18.11.2024

Efter 14.11.2024 kan kunder som flyttas över till S-Banken inte längre beställa nya e-fakturor och efter 18.11.2024 kan de inte heller ta emot e-fakturor i Handelsbankens nätbank. 

Tidpunkten för uppsägningen av e-fakturatjänsten är lagd möjligast nära överföringen av kundrelationerna till S-Banken. Överföringen förväntas ske 1.12.2024.

Efter 18.11 får kunden sina fakturor, beroende på faktureraren, som pappersfaktura eller exempelvis som bilaga i e-posten, tills hen har gjort nya e-fakturabeställningar i S-Banken. 

För de kunder som förblir på Handelsbanken fortsätter e-fakturatjänsten fram till mars 2025.

Beställ dina e-fakturor till S-Banken

Du kan göra nya e-fakturabeställningar genast när din kundrelation har överförts till S-Banken. Om du redan är kund hos S-Banken kan du lägga nya e-fakturabeställningar i S-Banken direkt.

Läs instruktioner för att beställa e-fakturor:

Enklare betalning med e-faktura

Pappa med ett barn i famnen.
  • Du slipper knappa in långa IBAN-nummer
  • Du ser också gamla fakturor i nätbanken
  • Du väljer per fakturerare om fakturan ska betalas automatiskt eller om du vill bekräfta den
  • Inga serviceavgifter

Så här fungerar e-fakturan

Vid beställning av e-faktura i nätbanken söker man en fakturerare och anger man den identifieringsuppgift som företaget begär - kundnummer eller referensnummer. Samtidigt beslutar man hur fakturan ska betalas: alltid automatiskt, automatiskt upp till ett visst belopp eller efter bekräftelse.

Efter beställningen får man inte längre några fakturor på papper. När det kommer en e-faktura syns ett meddelande om ny faktura på förstasidan i nätbanken.