Bekräfta-appen

Med appen identifierar du dig i nättjänsterna och bekräftar betalningarna utan nyckelkodskort.
I handen en mobil med bekräfta-appen på bildskärmen.

Bekräfta-appen, som fungerar på mobila enheter, är ett alternativ till nyckelkodskortet. Med Bekräfta-appen kan du identifiera dig för nätbanken och andra tjänster, till exempel Mina kanta-sidor eller vero.fi.

När du använder Bekräfta-appen behöver du bara komma ihåg din personliga PIN-kod. Införandet av fingeravtryck eller ansiktsigenkänning kommer att ytterligare förbättra säkerheten och användarvänligheten.

Spara alltid nyckelkodskortet, om du glömmer PIN-koden eller vill identifiera dig i vår kundtjänst.

För din säkerhet kan Bekräfta-appen bara laddas ner på en enhet i taget.


En pratbubbla med ett frågetecken inuti och en pratbubbla med ett i inuti

Har du en föråldrad version av Bekräfta-appen på din telefon?

Om Bekräfta-appen slutade att fungera, är appversionen förmodligen föråldrad

I så fall uppdatera Bekräfta-appen i  AppStore eller Google Play. Uppdateringen förutsätter att du har minst Android 8.1 eller iOS 12 installerad på din telefon.

Säker användning av appen förutsätter att du alltid har den nyaste appversionen på din telefon.

Om du inte lyckas uppdatera Bekräfta-appen kontrollera, att du har uppdaterat programvaran i telefonen. Det gör du i telefonens Inställningar. 

Uppdatera programvaran så här:

Knappen som tar fram uppdateringar finns under något av följande alternativ (beror på telefonens modell):

  • Programvaruuppdatering
  • Om enheten/om telefonen
  • Allmänt
  • Systemuppdateringar

Om det finns en uppdatering, installera den. Det kan ta en stund och telefonen startar om en eller flera gånger. Vänd dig till tillverkaren av mobiltelefonen om du har frågor om uppdateringen.

Om det fortfarande inte går att uppdatera Bekräfta-appen, kan orsaken vara att telefonmodellen är så gammal att den inte längre har stöd för nya appar. 


Så här tar du i bruk Bekräfta-appen

  • Ladda ner Bekräfta-appen från AppStore eller GooglePlay. Appen heter Vahvista. Observera att appen kan endast aktiveras för en mobil enhet i taget.
  • Registrera dig som användare med dina nätbankskoder.
  • Bekräfta aktiveringen med en nummerkod som du får som sms.
  • Välj dig en 6-siffrig PIN-kod och namnge din användarprofil.
  • Börja använda identifiering med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning om du vill
  • Appen är klar att använda.
  • OBS! När du byter telefon, logga först in i nätbanken och radera alla mobilenheter med Bekräfta-appen. Ladda sedan ner appen på nytt från AppStore eller GooglePlay.

När du använder en nättjänst, där du måste identifiera dig eller godkänna en betalning, öppna appen i din telefon och bekräfta med din PIN-kod.

Spara i alla fall alltid nyckelkodskortet, om du glömmer PIN-koden eller vill identifiera dig i vår kundtjänst.


Bekräftelsebegärans ID

När du loggar in till nätbanken, bekräftar en betalning i den, bekräftar en nätbetalning i någon annan nättjänst eller om du identifierar dig i någon annan tjänst med Bekräfta-appen, visas ett femsiffrigt ID för bekräftelsebegäran både i den tjänst där du uträttar ditt ärende och i Bekräfta-appen.

Innan du bekräftar transaktionen, kontrollera alltid att bekräftelsebegärans ID är detsamma på båda ställena.

Bekräftelsebegärans ID togs i bruk i den nya versionen av Bekräfta-appen som lanserades i mars 2023. Vi rekommenderar att du tillåter automatiska uppdateringar av appen så att du alltid använder den nyaste versionen av den.


Vill du ladda ner Bekräfta-appen på din nya enhet?

Använder du redan Bekräfta-appen? Bra! Observera att du bara kan ladda ner appen på en enhet i taget. Syftet är att säkerställa att användningen är säker.

Så här raderar du användaren från din gamla enhet:
glödlampa
  1. Logga in i nätbanken.
  2. Klicka på ditt namn uppe i högra hörnet. I menyn klicka på Inställningar för Bekräfta-appen.
  3. Klicka på sopkorgen till höger om varje enhet.
  4. Kontrollera att ditt telefonnummer är korrekt under rubriken Sms-bekräftelse, som finns i samma meny under ditt namn.
  5. Nu kan du ladda ner appen på din nya enhet.

Fingeravtryck eller ansiktsigenkänning i Bekräfta-appen

Börja använda identifiering med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning

Om din enhet stöder identifiering med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning kan du identifiera dig i Bekräfta-appen utan PIN-kod. Biometrisk identifiering är säker att använda och gör att du kan sköta dina ärenden snabbare. 

För att bekräfta betalningar behöver du fortsättningsvis din PIN-kod.

  1. Gå till Inställningar i appens övre hörn.
  2. Klicka på ditt användarnamn.
  3. Välj i fönstret som öppnas: Aktivera fingeravtrycksidentifiering eller ansiktsigenkänning.
  4. Läs och godkänn användarvillkoren i fönstret Ta i bruk. Klicka på Fortsätt.
  5. Ange din PIN-kod.
  6. Nu kan du använda identifiering med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning i appen.

Ladda ner Bekräfta-appen från AppStore eller GooglePlay

Systemkrav

Android

  • Version 8.1 eller senare
  • Stöd för mobiltelefoner och surfplattor

iOS

  • Version 15 eller senare
  • Kompatibel med iPhone, iPad och iPod Touch

Ladda ner appen, som heter Vahvista

Ikon: Bekräfta-appen

Bekräfta-appen - frågor och svar

  • För att aktivera appen i den nya telefonen behöver du ett nyckelkodskort. Om du inte har ett nyckelkodskort, kontakta vår kundtjänst.

    1. Logga in till nätbanken, klicka på ditt namn uppe till höger och kontrollera att du har fyllt i rätt telefonnummer under Sms-bekräftelse. När du registrerar ditt telefonnummer första gången, ska du logga in till nätbanken med Bekräfta-appen.
    2. Radera alla tidigare mobilenheter, som du laddat ner appen på.
    3. Aktivera Bekräfta-appen med nyckelkodskortet på följande sätt:
    • Ladda ner Bekräfta-appen från en appbutik.
    • Öppna Bekräfta-appen och fyll i nätbankens användarkod och lösenord och till sist en kod från nyckelkodskortet.
    • Fyll i koden du fått som sms.
    • Välj en PIN-kod för Bekräfta-appen.
    • Välj ett användarnamn.
    • Om du vill använda biometrisk identifiering, aktivera den.
    • När Bekräfta-appen är aktiverad får du en bekräftelse som sms.
    • Nu är appen klar att använda.
    1. Välj ”Med Bekräfta-appen” på nätbankens inloggningssida.
    2. Fyll i nätbankens användarkod och klicka på Logga in.
    3. Öppna Bekräfta-appen i din telefon/surfplatta och fyll i PIN-koden.
    4. Nu kan du sköta dina bankärenden i nätbanken.
    1. När du vill bekräfta en betalning eller identifiera dig i en tjänst, välj Bekräfta.
    2. Bekräfta-appen öppnas automatiskt om du gör betalningen eller identifierar dig på samma telefon/surfplatta som Bekräfta-appen finns.
    3. Klicka på Bekräfta-knappen.
    4. Fyll i den sexsiffriga PIN-koden.
    1. Välj Handelsbankens logo.
    2. Välj identifiering med Bekräfta-appen.
    3. Fyll i nätbankens användarkod och välj ”Identifiera dig”.
    4. Öppna Bekräfta-appen på telefonen/surfplattan och fyll i appens PIN-kod.
  • Bekräftelsebegärans ID är en enskild kod för bekräftelsebegäran. Vid bekräftelsen av inloggning och betalning visas en ID som är specifik för den händelse eller transaktion som är på gång och den visas också i Bekräfta-appen. ID visas ovanför inloggnings-/bekräftelseknappen. Kontrollera alltid att ID är exakt densamma på båda ställena, både i den nättjänst du är och i Bekräfta-appen. Bekräftelsebegärans ID är en engångskod som du inte behöver lära dig utantill.

  • Du måste ha ett nyckelkodskort för att aktivera Bekräfta-appen. Du kan beställa ett nyckelkodskort av vår kundtjänst.
    1. Logga in till nätbanken med nyckelkodskortet och radera alla telefoner/surfplattor.
    2. Radera Bekräfta-appen på alla telefoner/surfplattor.
    3. Ladda på nytt ner Bekräfta-appen från appbutiken och aktivera den på nytt. Anvisningarna för aktiveringen finns uppe på denna sida.
    1. Logga in till nätbanken med nyckelkodskortet, klicka på ditt namn uppe till höger och kontrollera att telefonnumret är korrekt under Sms-bekräftelse.
    2. Du kan ändra ditt telefonnummer genom att kontakta vår kundtjänst.
    3. Kontrollera på din enhet att nummer som börjar med 16 inte är blockerade. Stäng av enheten och starta om den.
  • Logga in till nätbanken med nyckelkodskortet och byt ut lösenordet i namnmenyn uppe till höger i nätbanken.

    Om du inte har nyckelkodskort i bruk, kontakta vår kundtjänst.

  • För att få en ny användarkod, måste du boka en tid för ett besök på bankkontoret, som skickar dig en ny användarkod per post.
    1. Öppna Bekräfta-appen och menyn uppe till vänster (tre streck).
    2. Välj användare.
    3. Välj ”byt PIN-kod”.
    4. Fyll i den gällande PIN-koden.
    5. Välj en ny PIN-kod.
  • För att välja en ny PIN-kod måste du radera Bekräfta-appen och aktivera den på nytt med nyckelkodskortet.
    1. Radera användarna av Bekräfta-appen i nätbanken. Kom ihåg att radera alla användare.
    2. Kontrollera att telefonnumret är korrekt under Sms-bekräftelse i nätbanken.
    3. Ta bort Bekräfta-appen i din telefon/surfplatta och också från inställningarna på den.
    4. Aktivera Bekräfta-appen på nytt med nyckelkodskortet. Anvisningarna för aktiveringen finns uppe på denna sida.
  • Du kan öppna Bekräfta-appen genom att logga in till nätbanken med nyckelkodskortet.
    1. Öppna länken ”Inställningar för Bekräfta-appen” i namnmenyn uppe till höger.
    2. Välj ”Ja” under rubriken Låst och bekräfta öppningen med nyckelkodskortet.
  • Bekräfta-appen förutsätter att din telefon eller surfplatta har skärmlås. Skärmlåset ökar telefonens och därmed också Bekräfta-appens säkerhet, för då kommer ingen obehörig åt uppgifterna i telefonen. Du kan inte använda Bekräfta-appen om du inte har skärmlåset på. Skärmlåset aktiverar du i telefonens eller surfplattans inställningar. Du öppnar skärmlåset med kod eller fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning. Koden ska du inte avslöja för någon.

  • Användning av Bekräfta-appen kräver att ström- och datasparsläget är avstängt under användningen för att säkerställa en stabil anslutning. Vi rekommenderar att du stänger av ström- och datasparsläget i enhetens inställningar under användningen av appen.


Om PIN-koden till appen spärras eller du glömmer den

PIN-koden till Bekräfta-appen kan spärras, om du knappar in koden fel alltför många gånger. Även om PIN-koden låst sig, så fungerar nätbankskoderna normalt.

Öppna låset endera

  • genom att logga in till nätbanken med nyckelkodskortet och där avlägsna spärren i inställningarna för Bekräfta-appen eller
  • genom att radera din användarprofil från inställningarna för Bekräfta-appen. Sedan registrerar du dig på nytt med nätbankskoderna. Kom ihåg att också radera registreringen i nätbankens inställningar för Bekräfta-appen. 

    Om du har glömt applikationens PIN-kod, radera användarprofilen från inställningarna för Bekräfta-appen och registrera dig på nytt med nätbankskoderna. Kom ihåg att också logga in till nätbanken och radera din gamla registrering. Inställningarna för Bekräfta-appen finns i nätbankens namnmeny.

Kundtjänsten hjälper

Vår kundtjänst svarar på alla dina frågor på numret 010 444 2442 (lna/msa).

Du får personlig service genom att identifiera dig för tjänsten med engångskoden som ges av rådgivaren, samt med dina nätbankskoder eller mobilcertifikat.

Identifiera dig så här i telefon

Spärra bankkoderna 

Tfn +358 (0)20 333 (lna/msa)
Alla dagar dygnet runt.

Spärra kortet

Tfn +358 (0)9 4272 2772 (lna/msa)
Alla dagar dygnet runt.

Spara också numren i din mobiltelefon.

Läs mer

En kvinna tittar leende på den bärbara datorns bildskärm

Boka en tid för ett digitalt möte

Under det digitala mötet kan du prata med din kontaktperson om alla frågor - oavsett om du är hemma, på jobbet eller på resa.

Digitalt möte