- Identifieringstjänsten är avsedd för de privatkunder som har en officiell finländsk personbeteckning och ett nätbanksavtal.
- Du får nätbankskoderna på ditt kontor. Ta med dig pass eller identitetskort. Du kan inte legitimera dig med körkort på kontoret.
Identifiera dig i olika tjänster
Förutsättningarna för identifieringstjänsten
Så här använder du identifieringstjänsten
- Välj Handelsbankens länk på tjänsteleverantörens sida. Sidan styrs till Handelsbankens identifieringstjänst.
- Identifiera dig med dina nätbankskoder på samma sätt som när du loggar in i nätbanken.
- Efter inloggningen ser du dina uppgifter och namnet på den identifieringsförmedlare som förmedlar dina uppgifter till tjänsteleverantören. Sådana förmedlare är:
Danske Bank A/s, filialverksamheten i Finland
Elisa Oyj
Nets Branch Norway
Nordea Bank Abp
OP-Palvelut Oy (OP)
Signicat AS
Telia Finland Abp
Kolla att uppgifterna är rätt. Om uppgifterna är fel avbryt identifieringen med knappen Avbryt. Om uppgifterna är rätt fortsätt genom att trycka Godkänn. - Om en stund styrs du tillbaka till tjänsteleverantörens sida. Tjänsteleverantören har nu identifierat dig och du kan sköta dina ärenden i tjänsten.
Har du frågor om identifieringen eller nätbankskoderna?
Vår kundtjänst svarar gärna på frågor på numret 010 444 2442 (lna/msa).
Identifieringstjänsten fungerar inte med äldre webbläsare
Du kan inte identifiera dig i webbläsaren Safari, version 9.0 eller äldre, i Internet Explorer, version 7.0 eller äldre eller i Internet Explorer i Windows XP.
Problem med identifieringen
Avbryt identifieringen
Avbryt alltid identifieringen om de identifieringsuppgifter eller tjänsteleverantörens uppgifter som visas efter inloggningen inte är korrekta.
Efter att du avbrutit identifieringen går den inte vidare. Om du vill fortsätta identifieringen måste du i så fall gå tillbaka till tjänsteleverantörens sida och börja identifieringen om från början.
Min användarkod låste sig, vad göra?
Vid upprepade försök att logga in med användarkoden och ett felaktigt eller bristfälligt lösenord låses användarkoden.
En låst användarkod kan öppnas på kontoret. Ta med dig pass eller identitetskort till kontoret (körkort godkänns inte).
Förvara nätbankskoderna omsorgsfullt
Ha koll på var du har nätbankskoderna
Nätbankskoderna är personliga och du identifierar dig med dem bland annat i myndigheternas tjänster. Det är viktigt att du förvarar nätbankskoderna omsorgsfullt och inte ger dem till någon annan.
Om du tappar nätbankskoderna eller misstänker att de råkat i fel händer, spärra dem så snart som möjligt genom att ringa 020 333 (24 h).
Ta också del av våra säkerhetsanvisningar.
Stark autentisering
Handelsbanken är införd i Kommunikationsverket Traficoms register över leverantörer av stark autentisering.
Handelsbankens identifieringstjänst bygger på Finans Finlands Tupas-standard fram till slutet av september 2019. Från 1.3.2019 ersätts Tupas-standarden av Open ID Connect-protokollet. Oy Samlink Ab tillhandahåller identifieringstjänsten för Handelsbanken.