Säkerhet i nät- och mobiltjänsterna

Skydda din identitet och dina uppgifter på nätet.
Kille med hörlurar sitter nedsjunken framför datorn.

Om du misstänker att du blivit uttsatt för ett bedrägeri, kontakta oss

Kontakta banken omedelbart om

  • Ditt nyckelkodskort har försvunnit
  • Dina bankkoder har hamnat i fel händer. Du har gett dina bankkoder per telefon till en misstänksam aktör eller angett dina bankkoder genom en länk i ett SMS eller ett e-postmeddelande, eller på en misstänksam nätsida.
  • Du har blivit utstatt för identitetskapning: ditt identitetskort eller pass har försvunnit. Någon kan också ha tagit snabblån i ditt namn eller beställt varor på nätet.

Bedragare i farten

Det är bra att vara misstänksam, om erbjudandet verkar vara för bra för att vara sant eller du ombeds ge dina bankkoder per telefon eller SMS eller genom en länk i ett e-postmeddelande. Banken ber aldrig om dina bankkoder, så lämna aldrig över dem till någon. Hur känner du igen bedrägeriförsök? 

Läs hur du ska gå till väga, om du blivit lurad.

-

Tilläggsbekräftelse av betalningar

Kvinna i ljusröd blus läser på sin mobilskärm.

Papperskodtabellen är inte längre säker nog för att bekräfta betalningar i nätbanken. Därför tar vi 25.10.2020 i bruk en tilläggsbekräftelse.

I fortsättningen bekräftar du betalningen med en ytterligare nummerkod, som du får som ett sms i din telefon.

Logga alltså in i nätbanken och bekräfta det telefonnummer, dit du vill ha smset. Utan ett bekräftat telefonnummer, kan du inte ta emot en nummerkod, och då kan du inte betala.


Anmäl misstänkta bedrägerier

Ikon: Spärrat kort.

Spärra bankkoderna

I Finland tfn 020 333 (lna/msa)

Utomlands tfn +358 20 333 (lna/msa)

Spärra kortet

I Finland tfn 09 4272 2772 (lna/msa)

Utomlands tfn +358 (0)9 4272 2772 (lna/msa)

Spara numren i din telefon.

Ikon: Avrivet kvitto.

Om du misstänker att du blivit offer för bedrägeri

Spärra dina bankkoder eller ditt kort vid behov. Gör polisanmälan och kontakta vår kundtjänst på numret 010 444 2442 (lna/msa).

Hur kan jag förbättra min säkerhet?

Handelsbanken arbetar ständigt med att utveckla säkra tjänster. Vi genomför regelbundna tester och uppdateringar av våra system och bevakar transaktioner. Om vi upptäcker något ovanligt, kontaktar vi dig. Vi behandlar också dina personliga uppgifter på ett säkert sätt och konfidentiellt.

Du kan främja säkerheten också själv. På samma sätt som du skyddar dig i den fysiska världen ska du också skydda din identitet och dina uppgifter i den digitala miljön. Skydda dina enheter och din uppkoppling för att du ska kunna använda nätbanken och Bekräfta-appen säkert. Det finns också annat som du kan göra.

Förvara nätbankskoderna omsorgsfullt

Nätbankskoderna (användarkod, lösenord och nyckeltalskort) är personliga. Lär dig nätbankskoderna utantill eller förvara de övriga koderna omsorgsfullt och skilt från varandra, så att ingen får reda på dem. Byt lösenordet i nätbankens inställningar tillräckligt ofta. Nätbanken föreslår byte av lösenordet en gång i månaden.

Tänk på att banken, myndigheterna, kortbolagen eller övriga aktörer aldrig frågar efter nätbankskoderna eller numret på ditt betalkort per e-post eller i telefon.

Håll din telefon uppdaterad

Håll din mobil uppdaterad. De nyaste programversionerna försvårar bedragarnas verksamhet. Du kan också installera ett separat säkerhetsprogram på mobilen. Ladda inte ned några okända appar eller tjänster.

Betal- och uttagsgränser på konton och kort

Du kan ändra betal- och uttagsgränserna på ditt konto och dina kort för att skydda dina pengar. Ring kundtjänsten 010 44 2442 (lna/msa) och identifiera dig med dina nätbankskoder.

Kolla att uppkopplingen till nätbanken är krypterad

Datatrafiken i nätbanken använder TLS-kryptering. När du använder nätbanken ser du ett låst hänglås i adressfältet. I många webbläsare står det också i adressfältet att tjänsten tillhör Svenska Handelsbanken AB. En krypterad adress börjar med https:// och början till adressen till Handelsbankens nätbank är https://www4.handelsbanken.fi/.

När du loggar ut ur nätbanken stäng sessionen med Logga ut. Det räcker inte med att du stänger webbläsaren eller webbläsarfönstret. Det är säkrast att tömma datorns cacheminne.

Skydda din dator

Installera en bra brandvägg och ett bra antivirusprogram på datorn. Kolla med programleverantören att programmen uppdateras automatiskt. Vi rekommenderar att du använder nätbanken med de nyaste officiella versionerna av webbläsarna Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Safari.

Om du ser tecken på ett skadligt program i din dator ska du inte längre använda nätbankskoderna på den.