Kunden i centrum
Utgångspunkten i direktivet är kundens fördel. Detta är ingenting nytt för Handelsbanken, men tack vare lagändringen stärks kundens position ytterligare. Lagändringarna förutsätter entydig produkt- och prisinformation.
Kraven på identifiering har skärpts
Från början av 2018 behöver alla företag och privatpersoner en internationell identifieringskod. För företag kallas koden LEI (Legal Entity Identifier) och för privatpersoner NID (National Client Identifier).
Passandebedömning och produktens lämplighet
Som en del av placerarskyddet, så säkerställer Handelsbanken att produkten du vill köpa är lämplig för dig. Sedan tidigare har vi i passandebedömningen säkerställt att du har tillräcklig kunskap om och erfarenhet av produkten. I fortsättningen kartlägger vi dina behov, så att vi ännu bättre kan ta fram produkter som passar dig.
Transparens
Vi försäkrar oss om, att du har tillgång till all behövlig information innan du fattar placeringsbeslut. Du får en beskrivning av produktens egenskaper, pris och risker förknippade med produkten. På kontoret får du hjälp av sakkunniga placeringsansvariga.
Du får årligen en rapport över de avgifter och kostnader du betalt, både i euro och procent. Du får också information om kostnaderna som är förknippade med en produkt innan du fattar något beslut.
De viktigaste ändringarna från och med 2018:
- Som placerare drar du nytta av en större transparens och ett starkare skydd.
- Du får mera information om dina placeringar och om finansiella instrument som kunde intressera dig.
- Du får en bättre helhetsbild av kostnaderna du haft.