Har du några frågor om våra tjänster? Se om du kan hitta svaret på din fråga på den här sidan.
Frågor och svar
Vanliga frågor
-
Du kan lägga ett uppdrag om att överföra pengarna från det stängda kontot till en annan banks konto genom att fylla den digital digitala blanketten.
-
Du kan se din kreditkortsskuld på din kreditkortsfaktura. Alternativt kan du kontakta vår kundtjänst.
Vänligen förbered dig på att identifiera dig med en finsk banks nätbankskoder eller mobilcertifikat under samtalet.
Om ditt kreditkortsavtal har överförts till Rocker kan du kontakta Rockers kundtjänst. Du hittar Rockers kundtjänst kontaktinformation på rocker.com/fi.
-
Du kan begära kontoutdrag genom att kontakta vår kundtjänst. Var beredd att identifiera dig med en annan banks bankkoder eller mobilcertifikat. En serviceavgift enligt prislistan debiteras för att hämta kontoutdrag.
-
Du kan fylla i en begäran om överföring av tillgångarna från ett avslutat konto här: Digitala blanketter
-
Om du inte känner till kontonumret, skriv "Okänt" i fältet "Kontonummer 1 /IBAN".
-
Dina låneavtal kommer att fortsätta oförändrade. När våra konto- och betaltjänster har upphört fakturerar vi låneåterbetalningarna med pappersfaktura.
Vi beviljar inte längre nya lån.
-
Öppna Handelsbankens nätsida på adressen handelsbanken.fi
Klicka på "Logga in" i det övre högra hörnet och välj "Identifiering"
Mata in koden som du fått av kundbetjänaren i det tomma fältet och klicka på "Fortsätt".
- Identifiera dig med bankkoder eller mobilcertifikat. Du kan identifiera dig med en annan banks koder. När du har identifierat dig kan du fortsätta sköta ärenden per telefon.
När du har identifierat dig kan du fortsätta sköta ärenden per telefon.
Vanliga frågor om överföring av kreditkortsfordringar till Rocker
-
Försäljningen omfattar en del av de kreditkortsfordringar som härrör från Handelsbankens spärrade kreditkort.
-
Handelsbanken upphör med sin verksamhet i Finland och vår verksamhet avvecklas stegvis. Kreditkortsavtalen har sagts upp under år 2024.
-
Om du har en utnyttjad kredit på ditt spärrade kreditkort och ditt kreditkortsavtal hör till dem som överförts till Rocker AB, så har också din kredit överförts till Rocker AB. Vi har skickat dem som berörs ett brev 18.2.2025.Vi överlåter kundinformation och uppgifter om de utnyttjade krediterna i Handelsbanken till Rocker AB redan innan affären har genomförts. På vår webbsida kan du läsa om hur vi behandlar personuppgifter.
-
Om din amorteringsprocent är 100 % av skulden varje månad, överfördes inte skuldsaldot till Rocker.
Om ditt kreditkonto var skuldfritt vid tidpunkten för överföringen, har ditt avtal för kreditkontot inte överförts till Rocker.
Det är ändå möjligt att det efter överföringen har uppstått en skuld (slutlig ränta) på ditt konto och då får du en slutfaktura från Handelsbanken.
Om ditt kreditkonto har flyttats över till indrivning innan överföringen, har inte avtalet för kreditkontot överförts till Rocker.
-
Kontakta vår kundtjänst. Vi betjänar på numret 010 444 2442 (lna/msa). Öppettiderna finns längst ner på sidan.
-
Om du inte har ett giltigt e-fakturaavtal levereras fakturan i allmänhet per post till den hemadress vi har. Om du har aktiverat OmaPosti-tjänsten levereras fakturan till OmaPosti.
Du kan också kontakta vår kundtjänst så förser vi dig med en kopia av fakturan.
-
Ja, fakturan är befogad. Betala den med Handelsbankens betalningsinformation, som finns på fakturan. Handelsbanken förmedlar betalningen till Rocker.
-
Om din kredit har överförts till Rocker, så vänligen kontakta Rockers kundtjänst. I annat fall, kontakta vår kundtjänst.
-
Betalningsuppgifterna ändras men inte faktureringsdatum.
Om din kreditkortsskuld har överförts till Rocker, får du nya betalningsuppgifter av dem i deras faktura. Om din faktureringsdag har varit månadens 31 dag, skickar Rocker den första fakturan 31.3. Om din faktureringsdag har varit den 15 i månaden, är den första faktureringsdagen 15.4.2025. Du får Rockers första faktura på papper. Om du använder OmaPosti, så kommer fakturan dit.
Om du inte får någon faktura, kontakta Rockers kundtjänst.
-
Handelsbanken förmedlar tillsvidare betalningarna vidare till Rocker.
-
Om du vill veta ditt kreditsaldo före migrationen, kontakta oss. Vi betjänar dig på numret 010 444 2442 (lna/msa). Öppettiderna finns längst ner på sidan.Om du vill fråga något efter att din kortkredit har överförts till Rocker, så ska du kontakta dem. Rockers kontaktuppgifter och tilläggsinformation om deras tjänster finns på deras webbplats rocker.com/fi/sv.
-
Du kan också se det i Det positiva kreditupplysningsregistret.
Om du fortfarande är osäker kan du kontakta endera Handelsbankens eller Rockers kundtjänst.
Användningen av kortet
-
En transaktion gjord med ett Debit- eller ett Online Debit-kort styrs om till ett konto i Oma Sparbank eller S-Banken. Om detta konto är stängt, stannar återbetalningen i Handelsbanken.
Om det gäller en transaktion gjord med ett kreditkort, får du ett brev av oss med information om återbetalningen.
Om kontot har stängts, skickar Handelsbanken ett meddelande om återbetalningen till kunden. En begäran om återbetalning av kreditkortssaldo kan du göra här: www.handelsbanken.fi/digitala-blanketter.
-
Du kan begära att få en återbetalning av tillgodosaldot. Den kan du göra här: handelsbanken.fi/digitala-blanketter. Notera att begäran endast kan undertecknas av kreditkontots innehavare.
-
Behandlingen av återbetalningsbegäran kan ta några dagar. Om du har uppgett fel kontonummer eller om blanketten har undertecknats av någon annan än kreditkontots innehavare, så kan banken inte göra återbetalningen.
Försäkringarna
-
- Reseskyddet är i kraft 12 månader efter upphörandet av avtalet om minst 50 procent av de totala direkta resekostnaderna är betalda före resan med ditt kort under kortets giltighetstid.
- Köpskyddet gäller varor betalda med kortet och värda över 50 euro. Försäkringen är i kraft 6 månader (180 dygn) från inköpsdagen.
- Hole in one-försäkringen upphör när kortet spärras.
-
Om det inträffar en skada, ska den försäkrade snarast möjligt skicka en skadeanmälan med bilagor till försäkringsbolaget Zurich. På försäkringsbolagets webbsidor finns information om försäkringens innehåll och även blanketter för skadeanmälan. Du kan också ringa försäkringsbolagets kundtjänst.
Företagskunder Bekräfta-appen - frågor och svar
-
För att aktivera appen i den nya telefonen behöver du ett nyckelkodskort. Om du inte har ett nyckelkodskort, kontakta vår kundtjänst.
- Logga in till nätbanken, klicka på ditt namn uppe till höger och kontrollera att du har fyllt i rätt telefonnummer under Sms-bekräftelse. När du registrerar ditt telefonnummer första gången, ska du logga in till nätbanken med Bekräfta-appen.
- Radera alla tidigare mobilenheter, som du laddat ner appen på.
- Aktivera Bekräfta-appen med nyckelkodskortet på följande sätt:
- Ladda ner Bekräfta-appen från en appbutik.
- Öppna Bekräfta-appen och fyll i nätbankens användarkod och lösenord och till sist en kod från nyckelkodskortet.
- Fyll i koden du fått som sms.
- Välj en PIN-kod för Bekräfta-appen.
- Välj ett användarnamn.
- Om du vill använda biometrisk identifiering, aktivera den.
- När Bekräfta-appen är aktiverad får du en bekräftelse som sms.
- Nu är appen klar att använda.
-
- Välj ”Med Bekräfta-appen” på nätbankens inloggningssida.
- Fyll i nätbankens användarkod och klicka på Logga in.
- Öppna Bekräfta-appen i din telefon/surfplatta och fyll i PIN-koden.
- Nu kan du sköta dina bankärenden i nätbanken.
-
- När du vill bekräfta en betalning eller identifiera dig i en tjänst, välj Bekräfta.
- Bekräfta-appen öppnas automatiskt om du gör betalningen eller identifierar dig på samma telefon/surfplatta som Bekräfta-appen finns.
- Klicka på Bekräfta-knappen.
- Fyll i den sexsiffriga PIN-koden.
-
- Välj Handelsbankens logo.
- Välj identifiering med Bekräfta-appen.
- Fyll i nätbankens användarkod och välj ”Identifiera dig”.
- Öppna Bekräfta-appen på telefonen/surfplattan och fyll i appens PIN-kod.
-
Bekräftelsebegärans ID är en enskild kod för bekräftelsebegäran. Vid bekräftelsen av inloggning och betalning visas en ID som är specifik för den händelse eller transaktion som är på gång och den visas också i Bekräfta-appen. ID visas ovanför inloggnings-/bekräftelseknappen. Kontrollera alltid att ID är exakt densamma på båda ställena, både i den nättjänst du är och i Bekräfta-appen. Bekräftelsebegärans ID är en engångskod som du inte behöver lära dig utantill.
-
Du måste ha ett nyckelkodskort för att aktivera Bekräfta-appen. Du kan beställa ett nyckelkodskort av vår kundtjänst.
-
- Logga in till nätbanken med nyckelkodskortet och radera alla telefoner/surfplattor.
- Radera Bekräfta-appen på alla telefoner/surfplattor.
- Ladda på nytt ner Bekräfta-appen från appbutiken och aktivera den på nytt. Anvisningarna för aktiveringen finns uppe på denna sida.
-
- Logga in till nätbanken med nyckelkodskortet, klicka på ditt namn uppe till höger och kontrollera att telefonnumret är korrekt under Sms-bekräftelse.
- Du kan ändra ditt telefonnummer genom att kontakta vår kundtjänst.
- Kontrollera på din enhet att nummer som börjar med 16 inte är blockerade. Stäng av enheten och starta om den.
-
Logga in till nätbanken med nyckelkodskortet och byt ut lösenordet i namnmenyn uppe till höger i nätbanken.
Om du inte har nyckelkodskort i bruk, kontakta vår kundtjänst.
-
För att få en ny användarkod, måste du boka en tid för ett besök på bankkontoret, som skickar dig en ny användarkod per post.
-
- Öppna Bekräfta-appen och menyn uppe till vänster (tre streck).
- Välj användare.
- Välj ”byt PIN-kod”.
- Fyll i den gällande PIN-koden.
- Välj en ny PIN-kod.
-
För att välja en ny PIN-kod måste du radera Bekräfta-appen och aktivera den på nytt med nyckelkodskortet.
- Radera användarna av Bekräfta-appen i nätbanken. Kom ihåg att radera alla användare.
- Kontrollera att telefonnumret är korrekt under Sms-bekräftelse i nätbanken.
- Ta bort Bekräfta-appen i din telefon/surfplatta och också från inställningarna på den.
- Aktivera Bekräfta-appen på nytt med nyckelkodskortet. Anvisningarna för aktiveringen finns uppe på denna sida.
-
Du kan öppna Bekräfta-appen genom att logga in till nätbanken med nyckelkodskortet.
- Öppna länken ”Inställningar för Bekräfta-appen” i namnmenyn uppe till höger.
- Välj ”Ja” under rubriken Låst och bekräfta öppningen med nyckelkodskortet.
-
Bekräfta-appen förutsätter att din telefon eller surfplatta har skärmlås. Skärmlåset ökar telefonens och därmed också Bekräfta-appens säkerhet, för då kommer ingen obehörig åt uppgifterna i telefonen. Du kan inte använda Bekräfta-appen om du inte har skärmlåset på. Skärmlåset aktiverar du i telefonens eller surfplattans inställningar. Du öppnar skärmlåset med kod eller fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning. Koden ska du inte avslöja för någon.
-
Användning av Bekräfta-appen kräver att ström- och datasparsläget är avstängt under användningen för att säkerställa en stabil anslutning. Vi rekommenderar att du stänger av ström- och datasparsläget i enhetens inställningar under användningen av appen.
Vanliga frågor för företag och husbolag
Försäljning av verksamhet och överföring av kundrelationer
Handelsbanken säljer en del av sin verksamhet till S-Banken och Fennia Liv. Läs frågor och svar om försäljningen och överföringen av kundrelationer här:
Ta kontakt
Hittade du inget svar på din fråga?
Ta kontakt i vår kundtjänst.