Frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna.
Kvinnan tittar på telefonen, med rosa körsbärsträd i bakgrunden

Har du några frågor om våra tjänster? Se om du kan hitta svaret på din fråga på den här sidan.

Vanliga frågor

  • Du kan skicka en avslutsbegäran via ett meddelande i nätbanken. Kom ihåg att ange ditt nuvarande kontonummer i meddelandet. Alternativt kan du fylla i avslutsbegäran digitalt: Digitala blanketter.

  • Under tre månaders tid efter 1.12.2024 då kontona flyttades över till S-Banken försöker Handelsbanken förmedla alla betalningar som betalas in på ditt gamla konto hos Handelsbanken till ditt nya konto på S-Banken. Betalningen borde synas på S-Bankens konto inom två bankdagar efter att betalningen är gjord. Ifall betalningen inte kan överföras till S-Banken returnerar vi betalningen till sändaren.

  • Handelsbanken skickar ett kreditkortsutdrag per post. Du kan se din kreditkortsskuld på din kreditkortsfaktura. Alternativt kan du kontakta vår kundtjänst. Vänligen förbered dig på att identifiera dig med en finsk banks nätbankskoder eller mobilcertifikat under samtalet.

  • Du kan fortfarande hämta kontoutdrag via Handelsbankens nätbank. Gå till fliken "Konton" och välj sedan "Funktioner" och "Nätkontoutdrag". Du kan också begära kontoutdrag genom att skicka ett meddelande via nätbanken eller genom att kontakta vår kundtjänst. En serviceavgift enligt prislistan debiteras för att hämta kontoutdrag.

  • Du kan fylla i en begäran om överföring av tillgångarna från ett avslutat konto här: Digitala blanketter

  • Handelsbankenkoncernen informerade år 2021 att den kommer att dra sig ur den finländska marknaden. Koncernen har sålt en del av verksamheten i Finland:

    • privatkunds- samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna till S-Banken 1.12.2024
    • livförsäkringsverksamhet inklusive investerings-, pensions- och låneskyddsförsäkringar till Fennia Liv 1.12.2024
    • verksamhet för SMF-företag och företagares personliga banktjänster (exkl. kapitalförvaltning och investeringstjänster) till Oma Sparbank 1.9.2024.

    Den verksamhet som inte säljs, såsom tjänster till stora företag och samhällen, kommuner och fastighetsbolag samt bostadsaktiebolag kommer att avvecklas på ett kontrollerat sätt. 

  • Brukskonton för privatkunder och bankkort kopplade till brukskonton stängs i mars 2025.

    Kreditkort har stängts 30.11.2024.

  • Krediträntan för kontoavtal är fast 0,00 procent från 1.1.2025.
     
    Ändringen av krediteringsräntan för kontoavtal gäller inte för tidsbundna placeringsinsättningar eller bostadssparkonton. Istället kommer krediteringsräntan för investeringskontot avsett som sparkonto att vara fast 0,00 procent i framtiden.
  • Mobilbanken har stängts permanent 29.11.2024. Du kan använda nätbanken och den tillhörande identifieringstjänsten fram till slutet av mars 2025, då nätbanken stängs.

  • Dina låneavtal kommer att fortsätta oförändrade. När våra konto- och betaltjänster har upphört fakturerar vi låneåterbetalningarna med pappersfaktura.

    Vi beviljar inte längre nya lån.

  • Handelsbanken upphör med sin verksamhet i Finland och våra tjänster upphör. Vi ber dig att överföra dina banktjänster till en annan bank.

  • Handelsbankenkontorens utrymmen överfördes till S-Banken 1.12.2024 i samband med företagsaffären. 

    Bankärenden för privatkunder som är kvar i Handelsbanken har nu koncentrerats till privatkundskontoret, där du kan sköta dina ärenden per telefon och på distans.

  • Kontaktuppgifterna för de kundansvariga som har flyttat över till S-Banken finns på adressen s-banken.fi/handelsbanken Öppnas i nytt fönster. Du får också kontakt med de kundansvariga via S-mobil och S-Bankens webbank. 

    1. Öppna Handelsbankens nätsida på adressen handelsbanken.fi

    2. Klicka på "Logga in" i det övre högra hörnet och välj "Identifiering"

    3. Mata in koden som du fått av kundbetjänaren i det tomma fältet och klicka på "Fortsätt".

    4. Identifiera dig med bankkoder eller mobilcertifikat. Du kan identifiera dig med Handelsbankens eller en annan banks koder. 

    När du har identifierat dig kan du fortsätta sköta ärenden per telefon. 

Försäljning av verksamhet och överföring av kundrelationer

Handelsbanken säljer en del av sin verksamhet till S-Banken och Fennia Liv. Läs frågor och svar om försäljningen och överföringen av kundrelationer här:

Ikon: mobiltelefon

Bekräfta-appen - frågor och svar

  • För att aktivera appen i den nya telefonen behöver du ett nyckelkodskort. Om du inte har ett nyckelkodskort, kontakta vår kundtjänst.

    1. Logga in till nätbanken, klicka på ditt namn uppe till höger och kontrollera att du har fyllt i rätt telefonnummer under Sms-bekräftelse. När du registrerar ditt telefonnummer första gången, ska du logga in till nätbanken med Bekräfta-appen.
    2. Radera alla tidigare mobilenheter, som du laddat ner appen på.
    3. Aktivera Bekräfta-appen med nyckelkodskortet på följande sätt:
    • Ladda ner Bekräfta-appen från en appbutik.
    • Öppna Bekräfta-appen och fyll i nätbankens användarkod och lösenord och till sist en kod från nyckelkodskortet.
    • Fyll i koden du fått som sms.
    • Välj en PIN-kod för Bekräfta-appen.
    • Välj ett användarnamn.
    • Om du vill använda biometrisk identifiering, aktivera den.
    • När Bekräfta-appen är aktiverad får du en bekräftelse som sms.
    • Nu är appen klar att använda.
    1. Välj ”Med Bekräfta-appen” på nätbankens inloggningssida.
    2. Fyll i nätbankens användarkod och klicka på Logga in.
    3. Öppna Bekräfta-appen i din telefon/surfplatta och fyll i PIN-koden.
    4. Nu kan du sköta dina bankärenden i nätbanken.
    1. När du vill bekräfta en betalning eller identifiera dig i en tjänst, välj Bekräfta.
    2. Bekräfta-appen öppnas automatiskt om du gör betalningen eller identifierar dig på samma telefon/surfplatta som Bekräfta-appen finns.
    3. Klicka på Bekräfta-knappen.
    4. Fyll i den sexsiffriga PIN-koden.
    1. Välj Handelsbankens logo.
    2. Välj identifiering med Bekräfta-appen.
    3. Fyll i nätbankens användarkod och välj ”Identifiera dig”.
    4. Öppna Bekräfta-appen på telefonen/surfplattan och fyll i appens PIN-kod.
  • Bekräftelsebegärans ID är en enskild kod för bekräftelsebegäran. Vid bekräftelsen av inloggning och betalning visas en ID som är specifik för den händelse eller transaktion som är på gång och den visas också i Bekräfta-appen. ID visas ovanför inloggnings-/bekräftelseknappen. Kontrollera alltid att ID är exakt densamma på båda ställena, både i den nättjänst du är och i Bekräfta-appen. Bekräftelsebegärans ID är en engångskod som du inte behöver lära dig utantill.

  • Du måste ha ett nyckelkodskort för att aktivera Bekräfta-appen. Du kan beställa ett nyckelkodskort av vår kundtjänst.
    1. Logga in till nätbanken med nyckelkodskortet och radera alla telefoner/surfplattor.
    2. Radera Bekräfta-appen på alla telefoner/surfplattor.
    3. Ladda på nytt ner Bekräfta-appen från appbutiken och aktivera den på nytt. Anvisningarna för aktiveringen finns uppe på denna sida.
    1. Logga in till nätbanken med nyckelkodskortet, klicka på ditt namn uppe till höger och kontrollera att telefonnumret är korrekt under Sms-bekräftelse.
    2. Du kan ändra ditt telefonnummer genom att kontakta vår kundtjänst.
    3. Kontrollera på din enhet att nummer som börjar med 16 inte är blockerade. Stäng av enheten och starta om den.
  • Logga in till nätbanken med nyckelkodskortet och byt ut lösenordet i namnmenyn uppe till höger i nätbanken.

    Om du inte har nyckelkodskort i bruk, kontakta vår kundtjänst.

  • För att få en ny användarkod, måste du boka en tid för ett besök på bankkontoret, som skickar dig en ny användarkod per post.
    1. Öppna Bekräfta-appen och menyn uppe till vänster (tre streck).
    2. Välj användare.
    3. Välj ”byt PIN-kod”.
    4. Fyll i den gällande PIN-koden.
    5. Välj en ny PIN-kod.
  • För att välja en ny PIN-kod måste du radera Bekräfta-appen och aktivera den på nytt med nyckelkodskortet.
    1. Radera användarna av Bekräfta-appen i nätbanken. Kom ihåg att radera alla användare.
    2. Kontrollera att telefonnumret är korrekt under Sms-bekräftelse i nätbanken.
    3. Ta bort Bekräfta-appen i din telefon/surfplatta och också från inställningarna på den.
    4. Aktivera Bekräfta-appen på nytt med nyckelkodskortet. Anvisningarna för aktiveringen finns uppe på denna sida.
  • Du kan öppna Bekräfta-appen genom att logga in till nätbanken med nyckelkodskortet.
    1. Öppna länken ”Inställningar för Bekräfta-appen” i namnmenyn uppe till höger.
    2. Välj ”Ja” under rubriken Låst och bekräfta öppningen med nyckelkodskortet.
  • Bekräfta-appen förutsätter att din telefon eller surfplatta har skärmlås. Skärmlåset ökar telefonens och därmed också Bekräfta-appens säkerhet, för då kommer ingen obehörig åt uppgifterna i telefonen. Du kan inte använda Bekräfta-appen om du inte har skärmlåset på. Skärmlåset aktiverar du i telefonens eller surfplattans inställningar. Du öppnar skärmlåset med kod eller fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning. Koden ska du inte avslöja för någon.

  • Användning av Bekräfta-appen kräver att ström- och datasparsläget är avstängt under användningen för att säkerställa en stabil anslutning. Vi rekommenderar att du stänger av ström- och datasparsläget i enhetens inställningar under användningen av appen.


Bank- och kreditkort - frågor och svar

Nedan finns svar på frågor gällande Debit- och Online Debit-kort som tillsvidare förblir i Handelsbanken. 

  • En PIN-kod som har gått i lås vid en betalterminal i en butik öppnas då du gör ett kontantuttag vid en inhemsk automat. Du kan kontrollera ditt korts PIN-kod avgiftsfritt i nätbanken.

    Om PIN-koden har gått i lås vid en automat, behöver du inte göra någonting. PIN-koden öppnas automatiskt efter 24 timmar. 

  • Att betala inköp på nätet med kort kräver stark autentisering (identifiering). När du betalar ett inköp på nätet med ditt nya kort, så behöver du både ett permanent lösenord och en engångskod som du får som ett sms vid betalningstillfället. Registrera det permanenta lösenordet på Kort-sidan i nätbanken. Om du inte har tillgång till nätbanken, kan du inte göra nätinköp.  

  • EU:s betaltjänstdirektiv (PSD2) förutsätter stark autentisering vid betalning av nätinköp med kort. Direktivet skyddar konsumenten och gör det tryggare att betala med kort på nätet. Handelsbanken använder autentisering i två steg: Först registrerar du ett personligt lösenord i nätbanken som du bekräftar inköpet med. Dessutom får du en engångskod som sms vid betalningstillfället. Om du inte har tillgång till nätbanken, kan du varken registrera ett lösenord eller handla med kort i nätbutiker som kräver stark autentisering. 

  • De geografiska användningsområdena ingår inte i varandra. Om du har valt ”Övriga världen” som användningsområde, så fungerar kortet inte i Europa. Kortets primära användningsområde är Finland, och valet kan inte raderas i nätbanken. Kortet fungerar alltså alltid i Finland. 


Ta kontakt

Handelsbanken.se

Hittade du inget svar på din fråga?

Ta kontakt i vår kundtjänst.