Ta med kortet på resan

Kontrollera användningsområdet för ditt kort innan du reser och kom ihåg att göra inköpen i lokal valuta.
En kvinna tittar på informationstavlan för utgående flyg.

Nyttig information innan resan

Kontrollera användningsområdet för ditt kort

Användningsområdet för ditt nya kort är inställt på Finland, Norden och Estland. Du kan ändra inställningarna i nätbanken och de träder i kraft omedelbart.

Alternativen för användningsområden är

  • Finland, Norden och Estland,
  • resten av Europa och
  • resten av världen.
Kom ihåg att de olika användningsområdena inte ingår i varandra. Till exempel ingår inte Estland eller Sverige i Resten av Europa, utan bara i alternativet Finland, Norden och Estland.

Ta med flera kort på resan

Ta med dig minst två kort på resan och lämna det andra kortet i förvar t.ex. i hotellrummets kassaskåp. Om ett kort försvinner eller stjäls, har du tillgång till reservkortet.

Välj den lokala valutan

Då du betalar med kort, kan försäljaren eller automaten fråga om du vill använda den lokala valutan eller euro. Välj den lokala valutan. Mastercards valutakurser är nästan utan undantag bättre än de kurser som affärerna eller automaten använder. På kontoutdraget och på fakturan syns transaktionerna i euro.

Ta ut kontanter i destinationslandet

Du kan ta ut kontanter från hela världen. Mastercards automater finns på vår webbplats, men Mastercard har också en telefonapp MastercardNearby. Appen berättar om var de närmaste uttagsautomaterna finns.


Valutaväxlingsavgiften vid kortköp

Mobiltelefon i handen

SMS om kortbetalningens valutaväxlingskurs  

Du får ett SMS när du gör inköp inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) i annan valuta än euro.

I SMS:et ser du skillnaden mellan den valutakurs som använts för kortbetalningen och Europeiska centralbankens referenskurs.

Du får ett SMS endast för månadens första betalning. Kontakta vår kundtjänst om du inte vill ta emot dessa meddelanden.


Ikon: flygplan

Ditt kort innehåller ett försäkringspaket

Försäkringarna är 12 månader i kraft efter att kortet har spärrats, i enlighet med giltiga försäkringsvillkor. Notera, att Credit/Debit-kortets försäkrings är i kraft om du har gjort en betalning på kortets Credit-sida. 

  • Reseskydd
  • Köpskydd
  • Hole in One-försäkring

Anmäl en skada eller be om mer information

Kontakta försäkringsbolaget Zürich eller ring
+358 9 4241 4632
vardagar kl. 9:15-19:00
korttivakuutus@zurich.com

Akut hjälp under resa
Zürich Assistance (24 h)
+358 942 414 633


Skydda ditt kort

Ikon: bankkort med lås framför.

Begränsa användningen av kortet

I nätbanken kan du begränsa användningen av kortet. Du kan välja i vilken omfattning kortet får användas i olika länder. Du väljer också själv om kortet kan användas för betalning på nätet.

Du kan redigera begränsningarna efter behov. 

Ikon: bankkort med stoppmärke framför.

Spärra kort

Du kan spärra kortet i nätbanken på Kort-sidan eller genom att ringa

+358 (0)9 4272 2772 (lna/msa)

Spara numret i din telefon.
Spärra kortet direkt om
  • kortet har förlorats eller blivit stulet
  • du märker att obehöriga inköp har gjorts med kortet.