Information till kunder som har flyttat över till S-Banken

Handelsbanken Finlands verksamhet för privatkunder samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna har sålts till S-Banken.
äiti ja tytär tietokoneella

Information om försäljningen

Ett par som ler

Tjänsterna för privatkunder samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna har överförts till S-Banken. 

Handelsbanken har sålt verksamheten som omfattar tjänsterna för privatkunder samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna till S-Banken. 

Konton, Debit- och Online Debit-kort, lån, fonder och kapitalförvaltningsavtal har överförts till S-Banken.

Du får tilläggsinformation av S-Banken s-banken.fi/handelsbanken Öppnas i nytt fönster

Produkter och tjänster som har överförts till S-Banken

Konton, Debit-kort, lån, fonder och kapitalförvaltningsavtal har överförts till S-Banken.

Nätbanken och Bekräfta-appen begränsat tillgänglig

Handelsbankens nätbank är begränsat tillgänglig för dig. Du kan använda Handelsbankens nätbank, bankkoder och Bekräfta-appen för identifiering fram till 31.3.2025. 

I nätbanken ser du nätkontoutdrag, avslutade e-fakturabeställningar och portföljrapporter för dina konton som har överförts. Spara rapporterna och nätkontoutdragen om du behöver dem för exempelvis beskattning. 

E-fakturor

E-fakturatjänsten i Handelsbanken har upphört för de kunder som har flyttat över till S-Banken.

Vid behov kan du se till Handelsbanken inkomna e-fakturor och avslutade e-fakturabeställningar i Handelsbankens nätbank fram till 31.3.2025.

Ikoni: matkapuhelin

Mobilbanken har stängts

I samband med företagsaffären har mobilbanken stängts permanent. 

Försäkringar har överförts till Fennia Liv

Kännykkä, läppäri ja kahvikuppi pöydällä

Försäkringsavtalen (bl.a. låneskydds-, pensions- och investeringsförsäkringar) har överförts till Fennia Liv. 

Frågor och svar om överföringen av banktjänster

Vi har samlat ihop frågor och svar nedan som är relaterade till överföringen av kundrelationen. Mera detaljerade frågor och svar gällande överföringen finns på S-Bankens webbsidor på adressen  https://www.s-pankki.fi/sv/handelsbanken/vanliga-fragor/ Öppnas i nytt fönster.

Sidorna är avsedda för de kunder som har överförts till S-Banken.

  • Din kundrelation har överförts till S-Banken. Följ S-Bankens anvisningar på S-Bankens webbsidor  s-banken.fi/handelsbanken Öppnas i nytt fönster. S-Bankens kundtjänst hjälper och rådgiver.

  • Handelsbanken nätbank förblir tillgänglig med begränsade tjänster fram till slutet av mars 2025. Du kan använda Handelsbankens nätbank samt dina bankkoder och Bekräfta-appen för identifiering fram till slutet av mars 2025.

    Du ser dina nätkontoutdrag, e-fakturaarkivet och avslutade e-fakturabeställningarna, meddelanden och tillhörande bilagor, betalningsunderlag utan uppgifter om betalarens kontonummer, portföljrapporter och dina egna uppgifter. Du kan vid behov spara rapporterna och kontoutdragen för exempelvis beskattningen.

  • Nej. Handelsbankens mobilbank har stängts permanent. Du får anvisningar av S-Banken om hur du tar i bruk S-mobil.

  • Ta kontakt med S-Bankens kundtjänst. 

  • Ankommande betalningar (SEPA-gireringar) som efter 30.11.2024 kommer in på dina konton i Handelsbanken förmedlas under tre månaders tid vidare till dina nya konton i S-Banken. Från och med mars 2025 returneras betalningarna till betalaren. Ilgiron och utlandsbetalningar förmedlas inte vidare, utan de returneras till betalaren från och med december. Det lönar sig alltså att meddela det nya kontonumret i S-Banken utan dröjsmål till alla dem som du får betalningar av.

  • Kontotransaktionerna överförs inte till S-Banken. Du får kontoutdraget för november 2024 per post. Du ser dina gamla nätkontoutrdag i Handelsbanken nätbank fram till slutet av mars 2025. 

  • E-fakturabeställningarna överförs inte till S-Banken. Om du i fortsättningen vill få dina fakturor som e-fakturor, kan du göra nya e-fakturabeställningar i exempelvis S-Bankens webbank.

  • Handelsbankens kontor har överförts till S-Banken i samband med företagsaffären. 

  • Ta kontakt med S-Bankens kundtjänst tfn 010 76 5800 (lna/msa). Se öppettiderna från S-Bankens nätsidor s-banken.fi Öppnas i nytt fönster.

Skydda dina uppgifter

Kom ihåg säkerheten i bankaffärer

Vi påminner om att bankerna aldrig ber om dina nätbankkoder via e-post, SMS eller telefon. 

Logga inte in med nätbankkoder via länkar i ett e-postmeddelande eller SMS. Radera det misstänkta meddelandet utan att öppna det.